12 augustus 2019

Banenverlies door digitale nota’s bij CZ, ook in Sittard

De Limburger van 14 augustus maakt melding dat door de digitale notaverwerking bij zorgverzekeraar CZ 98 administratieve voltijdbanen gaan verdwijnen waarvan 24 functies met een vast contract.

Raadslid Jos Schlössels van het CDA Sittard-Geleen is al in maart door diverse CZ-medewerkers benaderd over deze voorgenomen plannen welke nu dan toch serieuze vormen gaan aannemen. De in de krant genoemde beweegreden dat het aan de digitale notaverwerking te wijten is, is niet volledig juist.

De declaratieverwerking van verzekerdennota’s wordt al jaren via “de digitale snelweg” afgehandeld, alleen niet in deze vorm. Dat deze afhandeling van declaraties de oorzaak zou zijn, wordt door diverse medewerkers met soms wel 30 tot 40 dienstjaren sterk in twijfel getrokken.

Het “wandelgangen informatiesysteem” geeft aan dat genoemde werkzaamheden voortaan niet meer in Tilburg, Sittard en Goes plaatsvinden, maar dat men deze vanaf 2020 gaat outsourcen / uitbesteden bij een declaratieverwerkingsbedrijf in  Lelystad. Of de declaraties daadwerkelijk in Lelystad afgehandeld gaan worden is nog maar de vraag. Het gerucht doet n.l. de ronde dat mensen uit of in lageloonlanden dit werk van de CZ-medewerkers “overnemen”. Het is niet door CZ als zodanig naar buiten gebracht, maar de medewerkers gehoord hebbende is daar dan toch blijkbaar sprake van en “waar wat rook is, daar is ook een vuurtje”. Na een kort telefonisch onderhoud met vakbond De Unie gevoerd te hebben, komt de aap uit de mouw en is het gerucht helaas veranderd in kille werkelijkheid.

Het CDA Sittard-Geleen betreurt het dat steeds meer administratieve concerns kiezen voor de “quick en dirty” aanpak: kwaliteit doet er blijkbaar niet meer toe, het lijkt steeds meer op “niet moeilijk doen, gewoon betalen”, dat wil de klant toch? Kwantiteit gaat dus boven kwaliteit. Verder moeten deze bedrijven zich eens gaan afvragen wat ze hun eigen trouwe medewerkers na al die tientallen jaren aandoen in deze tijd van economische voorspoed!!! Maatschappelijk verantwoord ondernemen komt niet in het vocabulaire van menige organisatie voor.

Als CDA Sittard-Geleen zijn wij dan ook voornemens deze “zeer ongewenste vlucht van werkgelegenheid naar andere oorden” op provinciaal niveau onder de aandacht te brengen. Werkgelegenheid is vaak de voornaamste drive bij mensen en is bovendien in de ogen van het CDA nog altijd een van de best werkende “medicijnen” tegen stress en aanverwante klachten. Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat Limburg bij een mogelijk volgende crisis door dit soort efficiëntie maatregelen” weer dé provincie is waar als eerste de werkloosheid grote en dus ongewenste vormen gaat aannemen. Daar wordt in ieder geval op deze manier wel stevig naar toe gewerkt.

Ook een ZORG verzekeraar zou daar veel meer oog voor moeten hebben, het waren immers ooit ziekenfondsen, daar is dus niet veel meer van over. Op dit vlak is de marktwerking volledig losgeslagen, het gaat helaas alleen nog maar om het grote geld!!!