22 december 2018

Binnenstedelijke ontwikkeling

Raadsstuk binnenstedelijke ontwikkeling – keuzes voor het vervolg

De slechte financiële situatie van de stad leidt ertoe dat de binnenstedelijke ontwikkeling wordt vertraagd. Volledige uitvoering van de projecten ineens is niet mogelijk. Uiteraard is dit niet naar de zin van de CDA-fractie. De meerderheid beslist echter. In de raadsvergadering heeft de fractie een tweetal vragen aan de wethouder gesteld.

Voorzitter,

De aanhef van het gemeenteblad heeft geen relevantie. Immers, als de onrechtmatigheden formeel teniet zijn gedaan dan is dat een gegeven. Het heeft geen samenhang met het vervolg van de binnenstedelijke ontwikkeling van Sittard-Geleen. Maar toch steeds even inwrijven dat "onrechtmatig" was gehandeld, zonder het in de context te plaatsen van de accountscontrole. Niet meer dan een boekhoudkundig punt dat eenvoudig was te repareren. En als je het dan toch wil blijven herhalen als college lees dan de tekst van het raadsvoorstel na. Want de aanhef van het stuk dat vandaag voorligt refereert nog aan te nemen besluiten op 8 november as. Op zijn minst slordig.

Voorzitter,

Nog twee opmerkingen en daarmee samenhangende vragen.

Zijn de voorstellen in dit gemeenteblad afgestemd met het Provinciebestuur? In het gemeenteblad merkt het college op dat zij voor wat betreft Sittard de keuzes voor het vervolg van de binnenstedelijke ontwikkeling heeft afgestemd met het Provinciebestuur. Afstemmen betekent een akkoord van de Provincie met de voorgenomen keuzes. Is dat ook wel zo? Ja, zegt de tekst van het gemeenteblad, er is afgestemd. Nee, zegt diezelfde tekst van het gemeenteblad, want sub 'besluit' staat geschreven dat de periode tot aan de Kadernota vooral in het teken staat van de continuïteit van het ontwikkelproces en het veilig stellen van de provinciale subsidie. Impliceert de afstemming met de Provincie dan niet dat de provinciale subsidies zijn veilig gesteld? Wat is daarvan dan nu de status?

Voorzitter,

Opgemerkt wordt dat er in de loop van 2019 een herijking van het bestaande beleid voor de binnenstedelijke ontwikkeling plaatsvindt. Het CDA neemt aan dat de kaders van Zitterd Revisited en het centrumplan Geleen daarbij niet worden losgelaten. Of ziet de wethouder dat anders?

Voorzitter,

Het spreekt het CDA aan dat bij de herijking van keuzes de burgers zullen worden betrokken evenals ondernemers en stakeholders. Maar ook hier de opmerking dat er voor dient te worden gewaakt dat daarmede actie en uitvoering blijft ontbreken en dat we verzanden in praten. Bij de begroting in november 2020 zullen immers pas de keuzes worden vastgelegd. Dat is iets minder dan een jaar vanaf nu.