06 juni 2020

CDA vraagt naar stand van zaken prefabwoningen en tiny houses

Raadslid Jos Schlössels heeft afgelopen woensdag namens het CDA Artikel 43-vragen over de stand van zaken met betrekking tot prefabwoningen en tiny houses in de gemeente Sittard-Geleen gesteld.

Schlössels vraagt het college onder andere of zij de radiostilte rondom dit type woningen beaamt, en zo ja, wat de oorzaak van deze stilte is. Een aantal mensen dat een tiny house wilt bouwen heeft namelijk aangegeven vanaf december vorig jaar niets meer van de gemeente vernomen te hebben.

Schlössels is teleurgesteld dat het voornemen om kant en klare prefabwoningen en tiny houses in Sittard-Geleen met een 'preferred partner' als ZOwonen nog niet van de grond is gekomen, zeker nu uit De Limburger van 3 juni 2020 blijkt dat buurgemeente Beekdaelen samen met de betreffende woningcorporatie een experiment met de woningen uitvoert.

Het CDA heeft in 2017 en 2018 reeds meermaals aandacht aan de thematiek rondom dit type woningen geschonken. De woningen zijn volgens Schlössels uitermate geschikt om te voorzien in de meest urgente woningnood. Het voordeel van deze woningen is dat zij in rap tempo gerealiseerd kunnen worden, maar ook weer met dezelfde snelheid elders een nieuwe bestemming kunnen krijgen.