07 juli 2023

Historische gevel terug op de Markt in Sittard

Gisteravond voerde fractievoorzitter Patrick Brouwers tijdens de raadsvergadering het woord over het huisvestingsdossier. In 2021 heeft de raad besloten om in het voormalige V&D-gebouw het Huis aan de Markt te realiseren gecombineerd met dertig woningen. Het hoogste bestuursorgaan van de gemeente wordt hierin gehuisvest: de gemeenteraad. Trouwen met een balkonscène op de Markt in Sittard wordt ook weer mogelijk met een trouwzaal aldaar. Een openbaar toilet waar de CDA-fractie zich al jaren hard voor maakt komt ook hierin terug én een extra ontmoetingsplein met flexcafé waar o.a. jongeren en studenten gebruik van kunnen maken.

Het centrum van Sittard ademt een en al historie uit als eeuwenoude vestingstad met haar prachtige kerken en oude gebouwen rondom bijvoorbeeld het Kloosterplein. De stad kreeg niet voor niets in 1243 stadsrechten. Veel inwoners zijn trots op de Markt van Sittard met al haar gebouwen met historische gevels zoals café de Gats met haar gevel uit 1535.

Maar er is één gevel dat nog altijd zorgt voor verontwaardigde reacties in het Sittardse: de gevel van het voormalige V&D-pand. Het is voor vele inwoners dan ook een langgekoesterde wens om een soortgelijke historische gevel als het oude Stadhuis uit 1874 opnieuw op de Markt van Sittard te realiseren of een daarop lijkend exemplaar met elementen van dit voormalige Stadhuis van de architect Weber. Vele inwoners hebben dit immers ook in de diverse enquêtes uit de afgelopen jaren duidelijk aangegeven.

De CDA-fractie wil een passende historische gevel terug op de Markt in Sittard en heeft hierover een motie ingediend samen met D66 waarin we het college oproepen om zich volledig in te zetten voor het aanbrengen van die historisch passende gevel op de Markt van Sittard.

Vanavond is naast het Huis aan de Markt ook de huisvesting van Vidar en de ambtelijke- en bestuurlijke huisvesting in Geleen besproken. Tevens heeft de CDA-fractie aan het college gevraagd om te kijken of het mogelijk is om de voormalige loonhal van de Staatsmijn Maurits op de een of andere manier te betrekken bij Vidar. Niet qua huisvesting, maar voor activiteiten. Dat zou een impuls kunnen geven aan het mijnverleden van Geleen. De portefeuillehouder gaat onderzoeken wat hierbij mogelijk is.