06 maart 2020

Inbreng CDA raadsvergadering 05-03

Gisteravond in de raadsvergadering heeft het CDA op een viertal moties de volgende stemverklaringen gegeven:

Motie PVV inzake moskee Al Houda

Het CDA vindt het belangrijk dat de raad nauw betrokken blijft en in openheid bijgepraat wordt over de situatie rondom de Al Houda moskee in Geleen. De door de CDA mede ingediende en aangehouden motie uit 2018 is hierin leidend. Het voorgestelde sluitings- c.q. verzoek tot intrekking van de vergunning is juridisch en wettelijk niet mogelijk door het College van B&W. Eventueel in een besloten bijeenkomst of het fractievoorzittersoverleg kan de raad juist en tijdig worden geïnformeerd. Daarom zal het CDA tegen deze motie stemmen.

Motie PvdA inzake voedselbos

Een voedselbos is goed voor de biodiversiteit. Het is een natuurvriendelijke manier van landbouwbedrijven en komt tegemoet aan de plannen van de provincie die de ambitie heeft om 1,1 miljoen bomen te planten in samenwerking met het IKL Limburg, Stichting Limburgs Landschap, Staasbosbeheer en Natuurmomenten.

Er is door onze gemeente al een verzoek ingediend om deel te nemen aan dit bomenplan van de provincie. Van de wethouder begreep ik dat er binnenkort een memo zal komen over de stand van zaken van het 1000 bomenplan van Sittard-Geleen. Daarom is deze motie overbodig en zal het CDA deze motie niet steunen.

Motie SPA over het handelen van een wethouder inzake onderzoek naar Oktoberfeest

Op 9 april aanstaande wordt het evenementenbeleid besproken. De portefeuillehouder heeft aangegeven dat de eerdere stukken al ter beschikking zijn gesteld en dat de overige stukken nog in beslotenheid ter beschikking gesteld gaan worden. Daarom zal het CDA tegen deze motie stemmen.

Motie van treurnis van de PVV

Om te beginnen heeft de portefeuillehouder namens het college gesproken en niet als individu. De procedure is zo duidelijk weergegeven zoals deze door de raad is gewenst. Er is geen enkele reden om deze motie in te dienen, laat staan aan te nemen. Daarom zal het CDA tegen deze motie stemmen. Het bevreemdt ons overigens ten zeerste dat de motie al klaar was voor de raadsvergadering.