23 juni 2023

Impuls dichtkunst en stadsdichter

Afgelopen maandag heeft de raad unaniem een motie gesteund van fractievoorzitter Patrick Brouwers om een impuls aan de dichtkunst te geven en een stadsdichter van Sittard-Geleen te benoemen. Poëzie is populair onder jongeren in Sittard-Geleen, onder meer in de vorm van rap en ‘spoken word’. Naast jong talent inspireren de klassieke dichters nog altijd veel mensen. Zo is de dichtregel van Toon ‘Maar ik ben iemand van een kleine stad’, op de gevel van het naar hem genoemde theater nu een beeldbepalend herkenningspunt in Sittard. De oproep in de motie is ook om meer van zulke klassieke verzen uit gedichten in de openbare ruimte te laten zien, waarmee de trots en saamhorigheid die er in de gemeente is nog verder versterkt wordt.

Daarnaast roept de motie op jonge, meestal onbekende, schrijftalenten een open podium te geven zoals in de succesvolle bijeenkomsten dit jaar van ‘Tekstverslaafd’. Dit is een nieuw initiatief waar nieuwe schrijftalenten een podium geboden wordt om hun talent te delen met anderen die elkaar vervolgens vinden in een gemeenschappelijke liefde voor taal en poëzie.

Ook roept de motie op tot het benoemen van een stadsdichter van Sittard-Geleen voor een bepaalde periode. Een lokale dichter die gedichten schrijft over gebeurtenissen die leven in dorp én stad en deze gedichten vervolgens voordraagt bij huldigingen en openingen. Hij of zij kan de waardevolle culturele historie van Sittard-Geleen vertalen naar de inwoners, kan zorgen voor trots en saamhorigheid en tegelijk inwoners en instanties een spiegel voorhouden! In samenwerking met bestaande culturele partijen wordt er een wedstrijd georganiseerd voor het benoemen van de stadsdichter waarvoor lokale dichters zich kunnen inschrijven.