17 september 2020

Patrick Brouwers en Gabrielle Essing-Demandt vragen college naar 1 Miljoen Bomenplan

De Provincie heeft wegens succes aangekondigd dat er extra geld beschikbaar komt voor het 1 Miljoen Bomenplan. Gedeputeerde Hubert Mackus heeft dit vorige week in een online ‘bomensymposium’ bekendgemaakt. In het symposium heeft de provinciaal bestuurder het belang van het bomenplan nog eens extra benadrukt: bomen verbeteren de biodiversiteit, zorgen voor verkoeling, vangen fijnstof op voor de industrie en autowegen, en geven sfeer aan een leefomgeving. Een boom is dus niet alleen natuur, het is ook landschap, cultuurhistorie, gevoel, recreatie en leefbaarheid. Fractievoorzitter Patrick Brouwers en burgercommissielid Gabrielle Essing-Demandt vragen het college van Sittard-Geleen nu naar het betreffende provinciale bomenplan.

Brouwers en Essing-Demandt willen onder andere weten of de gemeente al aanvragen bij de Provincie heeft ingediend en zo ja, voor hoeveel bomen en welk budget zij dat heeft gedaan. Tevens zijn de twee CDA'ers benieuwd naar de (eventuele) locatie(s). Ook vragen zij het college binnen welke tijdspanne het aantal al dan niet aangevraagde bomen gerealiseerd gaat worden en of de gemeente hier zelf reeds een 'plan de campagne' voor heeft opgesteld. Indien dat laatste het geval is, vragen Brouwers en Essing-Demandt aanvullend hoe dit plan eruit ziet. Als laatste vragen de fractievoorzitter en het burgercommissielid of het college het met de CDA-fractie eens is dat het goed is om een oproep met de vraag waar inwoners van de gemeente extra bomen geplaatst willen hebben te doen, om hen op die manier bij het plan te betrekken.