20 oktober 2020

Raadsvoorstel Actieprogramma Vrijetijdseconomie Sittard-Geleen

Marcel Mastenbroek heeft namens de CDA-fractie in de raadsronde van 15 oktober aangegeven dat het actieprogramma Vrijetijdseconomie Sittard-Geleen 2020-2022 een hoog ambitieniveau uitstraalt, en dat is goed. Het CDA is voorstander om in de gemeente een goed wandel- en fietsroutenetwerk aan te leggen langs de vele mooie gebieden in onze gemeente. Deze routes moeten niet alleen voldoen aan een goede infrastructuur, maar in de nabijheid hiervan moeten ook de nodige faciliteiten liggen. Hierbij denken wij onder andere aan watertapkranen, cafés, bankjes of B&B. In het document worden ook een aantal nieuwe initiatieven in Sittard genoemd. Ook de passantenhaven is een mooie recreatieve toevoeging aan de stad en de kleine kernen.

Het CDA heeft bij de wethouder bovendien aandacht gevraagd voor het zichtbaar maken van het mijnverleden van Geleen en deze te verbinden met Chemelot, de oude Loonhal, koepelroute, de diverse 'Mijn'-exposities etc. Dit is toch het dna van Geleen. Betrek hierbij ook de Heemkundevereniging en de Stichting SHUG. Dit is toch een omissie in de nota. De wethouder heeft aangegeven dat het mijnverleden meegenomen wordt in de verdere uitwerking van het Experience Centrum in combinatie met het zichtbaar maken en promoten van de verhaallijnen van de stad (het dna van de gemeente). Op verzoek van het CDA wordt dit voor de raadsvergadering nog in een memo (inlegvel) vastgelegd. Op 11 november wordt het actieprogramma Vrijetijdseconomie in de raad besproken.