02 december 2021

Sittard-Geleen moet interessant blijven voor starters!

Vanavond werd de Verordening starterslening in een ronde besproken. Fractievoorzitter Patrick Brouwers voerde hier namens het CDA het woord. Brouwers gaf aan de verlenging van de verordening te zien zitten. Starters krijgen zo namelijk een eerlijke kans op de woningmarkt. Bovendien blijft de gemeente door een verlenging ook interessant voor jonge kopers.

De belangstelling voor de startersregeling blijkt groot te zijn. Vanaf 2015 zijn er namelijk al 208 leningen verstrekt aan starters. Starters kunnen met een verlenging van de verordening tot en met 2023 ook vanaf 2022 een starterslening aanvragen. Het maximum leenbedrag wordt € 40.000 voor een koopwoning (m.u.v. nieuwbouw) binnen Sittard-Geleen, met een maximale koopsom van € 245.000. De regeling wordt voor 25% gefinancierd door de gemeente en voor 75% door de Provincie.

De woningnood in Nederland raakt veel jongeren. Wachtlijsten voor een huurwoning zijn vaak enorm lang en tevens leiden de stijgende huizenprijzen ertoe dat de positie van de starter nog meer onder druk komt te staan. Koophuizen zijn vaak onbetaalbaar voor jongeren, zeker in deze tijd. De CDA-fractie is van mening dat het belangrijk is om bij volkshuisvesting met deze doelgroep rekening te houden. Zo blijft tevens de doorstroming op de lokale woningmarkt gestimuleerd.

Sittard-Geleen moet interessant blijven voor jonge kopers die op zoek zijn naar een woning!