20 november 2023

Tradities moeten behouden blijven!

TRADITIES MOETEN WE DOORGEVEN!

Daarom pleit de CDA-fractie Sittard-Geleen ervoor dat het Oktoberfeest wordt opgenomen in een landelijk te vormen lijst van beschermde regionale tradities en evenementen.

Iedere regio kent tal van tradities, van vastelaovend tot de schutterijen. "Het zijn tradities die door vrijwilligers van generatie op generatie worden doorgegeven, maar dat is niet vanzelfsprekend" stelt Ralph Diederen, kandidaat kamerlid en initiatiefnemer voor de lijst. "Er komen steeds meer regels bij en wij vragen teveel van vrijwilligers en dat moet anders".

Het idee van de lijst is gebaseerd op een bestaande lijst: die van beschermde diersoorten. "Als een das een burcht graaft onder een treinspoor leggen we meteen alle treinen weken stil, maar wanneer onze schutterswereld bedreigd wordt door een Europees verbod dan leggen we ons er blijkbaar bij neer", stelt Ralph. Concreet wil hij dat voor tradities op de lijst de regeldruk omlaag gaat en dat er meer financiële steun komt door cultuur en regiogelden eerlijker te verdelen. "Natuurlijk is het belangrijk dat er geld naar het Rijksmuseum gaat, maar zijn onze fanfares en harmonieën niet veel belangrijker voor de gemeenschappen in Limburg?".

"Juist het Oktoberfeest is een traditie die sterk geworteld is in onze gemeenschap, die niet verloren mag gaan" aldus de CDA-fractie Sittard-Geleen.

Iedereen kan de komende maanden een evenement of traditie aanmelden via de website www.traditiesdoorgeven.nl. Alle initiatieven worden gebundeld en vormen een startpunt voor de nieuwe CDA Tweede Kamerfractie om aan de slag te gaan om de regeldruk die vrijwilligers in de weg zit terug te dringen.