22 april 2021

CDA Altena wil overleg met inwoners en defensie over oefenvluchten boven Altena

Niet praten over elkaar maar met elkaar

Kinderen die wakker worden, (huis)dieren die opschrikken, plotselinge herrie en rammelende ruiten het zijn signalen van burgers die het CDA Altena regelmatig bereiken. Bewoners van het laagvlieggebied Altena klagen vaker over overlast van oefenvluchten door Defensie. De Koninklijke luchtmacht oefent regelmatig boven Altena om zo hun vaardigheden op peil te kunnen houden. CDA Altena vindt dat er overleg moet plaatsvinden tussen bewoners en Defensie om zo tot een dialoog te komen.

Gerard Vos heeft  inmiddels aan Burgemeester Egbert Lichtenberg gevraagd of het mogelijk is om een gesprek tussen Defensie en de inwoners  te organiseren als dat, gelet op de corona maatregelen  weer mogelijk is.

“We begrijpen goed dat door defensie in Nederland geoefend moet worden. Daar staan we als CDA Altena voor 100% achter”. “Het gaat tenslotte om de veiligheid van ons land daarvoor moeten militairen goed opgeleid zijn en moet er geoefend worden”. ’Wanneer het oefenen te veel overlast veroorzaakt moet je daar met elkaar over in gesprek en naar een oplossing op zoeken”. In Waalwijk is enige tijd terug door  een avond georganiseerd waar bewoners en defensie met elkaar in gesprek zijn gegaan en dat zouden we hier in Altena ook moeten doen.  Defensie kan de oefeningen aanpassen en zo hou je rekening met elkaar. “Praten met elkaar is beter dan praten over elkaar” aldus Gerard Vos.