13 juni 2023

CDAAltena "'Aan boord stappen zonder contant geld niet mogelijk op Pontje Steur!"

De CDA- fractie heeft vragen gesteld over het ontbreken van digitale betaalmogelijkheden op het pontje Steur
Het is dankzij de inzet van deze toegewijde vrijwilligers dat deze voorziening mogelijk is. Met een tarief van slechts €1 is Pontje Steur niet alleen een prachtige ervaring, maar ook een zeer aantrekkelijke optie. Echter, onlangs hebben we vernomen dat er problemen zijn ontstaan voor gebruikers vanwege het feit dat betalingen alleen contant kunnen worden voldaan. In het digitale tijdperk van 2023 is het begrijpelijk dat niet iedereen altijd contant geld bij zich heeft.

Volgens Otto van Breugel (CDA) roept het ontbreken van digitale betalings mogellijkheden als een pinapparaat of een QR-code op Pontje Steur vragen op. In een tijd waarin digitale betalingen steeds populairder worden en contant geld minder vaak wordt gebruikt, lijkt het mij logisch om alternatieve betaalmethoden aan te bieden zoals een pin of een QR code. Door een gemakkelijke en moderne betaaloptie te introduceren, kunnen zowel de gebruikers als de vrijwillige schippers profiteren.

lees hier de vragen

Aan het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Altena

Sportlaan 170

4286ET Almkerk

Onderwerp: betaalmogelijkheid pontje Steur

Geacht College,

In het Steurgat, vervoert jaar na jaar, Pontje Steur vol enthousiasme fietsers en wandelaars naar de overkant. Maar het is niet alleen de overtocht die deze veerdienst zo bijzonder maakt. Het zijn de vrijwillige pontschippers die niet alleen de reizigers veilig naar hun bestemming brengen, maar ook als gidsen fungeren, vol passie en kennis over de Biesbosch en de schatten in de nabije omgeving. Voor elke recreant is er alle reden om hun wandel- of fietstocht via Pontje Steur te plannen. Hier kunnen ze de verborgen pareltjes ontdekken en tegelijkertijd genieten van een overtocht waarop de Biesbosch zich op zijn allermooist laat zien.

Met een tarief van slechts €1 is Pontje Steur niet alleen een prachtige ervaring, maar ook een zeer aantrekkelijke optie. Het is dankzij de inzet van deze toegewijde vrijwilligers dat deze voorziening mogelijk is. Echter, onlangs hebben we vernomen dat er problemen zijn ontstaan voor gebruikers vanwege het feit dat betalingen alleen contant kunnen worden voldaan. In het digitale tijdperk van 2023 is het begrijpelijk dat niet iedereen altijd contant geld bij zich heeft.

Het ontbreken van een pinapparaat of een QR-code op Pontje Steur voor betalingen heeft dan ook verschillende vragen opgeroepen. In een tijd waarin digitale betalingen steeds populairder worden en contant geld minder vaak wordt gebruikt, lijkt het logisch om alternatieve betaalmethoden aan te bieden. Door een gemakkelijke en moderne betaaloptie te introduceren, kunnen zowel de gebruikers als de vrijwillige schippers profiteren.

Stel je eens voor: je komt aan bij het schilderachtige Pontje Steur, klaar voor een ontspannende tocht door de Biesbosch. In plaats van je zorgen te maken over het hebben van voldoende contant geld, word je begroet met een modern pinapparaat of een QR code aan boord van het pontje. Met een simpele swipe of een paar tikken op het touchscreen, voltooit u veilig en gemakkelijk uw betaling. Geen gedoe met gepast geld, geen zorgen over verlies of diefstal van contant geld. Met deze nieuwe betaalmethode wordt uw overtocht net zo soepel als het kalme water van het Steurgat.

Graag zie ik conform art 53 van regelement van orde de onderstaande vragen schriftelijk beantwoord;

1. is het u bekend en wat is de reden dat er alleen contant moet worden betaald op         Pontje Steur?

2. bent u bereid een onderzoek te doen naar mogelijke digitale betalingsmogelijkheid op Pontje Steur die zowel de gebruikers als de vrijwillige schippers ten goede komen?

3. ziet u voor - of nadelen van het introduceren van een modern betaalmiddel, zoals een pinapparaat of QR-code, op Pontje Steur?

Otto van Breugel