11 oktober 2018

Geen files meer bij milieustations

Niet meer in rij voor gratis afval

Of je nu in Hank, Veen of Woudrichem woont, mensen die afval brengen naar het milieustation ervaren hetzelfde. Achteraan sluiten in de file voor het afleveren van gratis afval.

Als het aan het CDA Altena ligt komt hier een einde aan. Beoogd raadslid Rene Roovers uit Sleeuwijk pleit voor ruimere openingstijden van milieustations en een aparte inrit voor gratis afval. Roovers: 'Als je met een kar vol groenafval komt, sluit je aan achter in de rij. Dat is niet logisch want groen is gratis. Je hoeft dus niet te wegen en af te rekenen. Toch sta je in dezelfde rij. En de wachttijden zijn soms erg lang op een vrije zaterdag. Bovendien zien we dat de behoefte van mensen veranderd.'

Wat het CDA Altena betreft worden de openingstijden verruimd en beter afgestemd op de behoefte van onze inwoners. Dit staat volgens Roovers ook in het verkiezingsprogramma van het CDA. Roovers: 'Tijdens onze aan tafel met gesprekken hebben we vaak deze tips gehoord van onze inwoners. Daarom ons voorstel, zodat onnodig wachten bij de milieustations straks tot het verleden behoort.'

Tuintegels, puin en hout gratis, geen tuintegeltax

Ook stelt het CDA voor dat puin en hout voortaan gratis mogen worden ingeleverd. Afval bestaat eigenlijk niet. Producten als hout en puin kunnen vaak prima worden hergebruikt.

Inwoners die willen bijdragen aan een beter klimaat en besluiten hun tuin te vergroenen, mogen tegels gratis inleveren. Volgens Roovers is het CDA tegen een tuintegelbelasting, maar wij willen wel graag stimuleren dat tuinen groener worden. Hierdoor kan wateroverlast volgens hem verminderd worden.