03 juni 2018

Géén uitbreiding van de gaswinning in Brabant

WIJK EN AALBURG - Steun Provinciale Staten voor CDA pleidooi: Geen gaswinning in Brabant
Vorige week stelde statenlid Roland van Vugt schriftelijke vragen aan de provincie over de voorgenomen gaswinning in Brabant. Hij stelde daarin dat het een verkeerd signaal is om in Groningen de gaswinning af te bouwen, maar in Brabant de gaswinning uit te breiden. Het Canadese bedrijf Vermilion wil onder Waalwijk naar gas boren. Het gasveld loopt ook voor een deel onder het Land van Heusden en Altena.

Van Vugt: "Wij moeten inzetten op duurzame energie en stoppen met investeren in fossiele brandstoffen." Vrijdag 1 juni spraken ook Provinciale Staten zich in grote meerderheid uit tegen gaswinning in Brabant. Van Vugt ziet dit als een glashelder signaal aan Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat en een steun in de rug.

---------------- persbericht 25 mei 2018 ----------------

De Brabantse CDA-fractie wil niet dat de gaswinning in de provincie Noord-Brabant wordt uitgebreid. De partij is bezorgd over de mogelijke negatieve korte en/of lange termijn effecten van gaswinning op mens, natuur, vastgoed en infrastructuur.

Vandaag werd via Omroep Brabant bekend dat het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil toestaan dat er meer gas wordt gewonnen uit de Brabantse bodem. Het ministerie wil het Canadese gaswinningsbedrijf Vermilion Energy toestemming geven tot 2026 gas te winnen uit de bodem in de regio Waalwijk (Waalwijk, Land van Heusden en Altena). Inmiddels liggen de plannen van dit bedrijf ter inzage.

Op 29 maart jl. heeft het kabinet besloten dat in 2030 de gaskraan dicht gaat. Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat stelde toen: "De gaswinning gaat naar nul". Wat het CDA Brabant betreft geeft het ministerie een verkeerd signaal af door gaswinning in Groningen te willen afbouwen, maar het in Brabant te gaan opvoeren.

Statenlid Roland van Vugt (CDA) heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten en wil o.a. weten welke acties de provincie kan ondernemen om (uitbreiding van) gaswinning te voorkomen. Ook vraagt hij zich af wat het ministerie heeft gedaan met het negatieve advies over uitbreiding van de gaswinning, dat de provincie vorig jaar uitbracht.

Voor het beantwoorden van de vragen van het CDA heeft de provincie officieel vier weken de tijd. Van Vugt hoopt echter dat het spoediger kan: “Niet alleen voor de inwoners van Waalwijk en het Land van Heusden en Altena, maar ook voor de inwoners van andere Brabantse regio’s is het belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over dit onzalige besluit. Brabant mag geen tweede Groningen worden. We willen juist minder gaswinning, niet meer.”

Fractievoorzitter Arno Bouman (CDA) heeft op 29 mei vragen gesteld in de gemeenteraad van Aalburg over de voorgenomen gaswinning. Hij sprak namens het CDA zijn zorgen hierover uit richting college en wilde weten welke stappen het college gaat ondernemen tegen het boren naar gas. Wethouder Bouman gaf hierop aan dat de gemeente Aalburg bezwaar zal maken bij het Ministerie tegen de gaswinning. Bouman: "Het is belangrijk om samen met de buurgemeente Waalwijk op te trekken.

Lees hier de vragen die hierover gesteld zijn.