22 december 2023

Gemeente Altena Reageert Op Vragen CDA: Duurzaamheid en Hergebruik bij Sloop 't Verlaat

Almkerk - Naar aanleiding van vragen van het CDA Altena over de sloop van 't Verlaat in Almkerk, heeft de gemeente Altena gereageerd met een duidelijke boodschap over haar toewijding aan duurzaamheid en hergebruik.

Het CDA Altena, in een brief gedateerd op 4 december 2023, had de gemeente bevraagd over het risico van vernietiging van herbruikbare materialen tijdens de sloop van 't Verlaat. In reactie hierop heeft de gemeente verklaard dat alle materialen die geschikt zijn voor hergebruik in Het Hart van Almkerk zorgvuldig zijn geïdentificeerd en elders zijn opgeslagen. "Wat overblijft na deze selectie zijn slechts afgeschreven items," benadrukte de gemeente.

De gemeente lichtte verder toe dat er initieel onderzoek is gedaan door de architect om te beoordelen welke materialen van 't Verlaat konden worden hergebruikt. Helaas bleek uit dit onderzoek dat de mogelijkheden hiervoor beperkt waren.

In het kader van duurzaamheid en circulariteit erkent de gemeente de cruciale rol van hergebruikbare materialen. "We zijn vastberaden om te onderzoeken hoe relevante partijen bij vergelijkbare projecten in een vroeg stadium kunnen worden betrokken," aldus de gemeente.

Over de stichting "Struikroven", die zich inzet voor het behoud van groene elementen bij sloopprojecten, gaf de gemeente aan momenteel niet bekend te zijn met deze organisatie. Echter, het staat open voor samenwerking in de toekomst om groene elementen te behouden en te hergebruiken.

Het CDA Altena heeft positief gereageerd op de antwoorden van de gemeente. Ze prijzen de inzet van de gemeente voor duurzaamheid en hergebruik en zien uit naar verdere betrokkenheid van lokale organisaties en stichtingen. Het uiteindelijke doel blijft om gezamenlijk te streven naar een meer duurzame en verantwoorde toekomst.

Lees hier de antwoorden van het college op de vragen van het CDAAltena