10 augustus 2019

In memoriam Douwe Altena

Douwe Altena is vrijdag 9 augustus in zijn woonplaats Werkendam overleden. Hij is 77 jaar geworden. Douwe bekleedde in zijn leven vele bestuurlijke functies in de kerk, voor het CDA en bij de Koninklijke Luchtmacht. Zo nam hij eind 2018 afscheid als raadslid van de gemeente Werkendam èn als voorzitter van Stichting Biesbosch Museumeiland. Douwe Altena was voor het CDA raadslid in de gemeente Werkendam van 2007 tot 2018. Eerder was hij elf jaar raadslid in de gemeente Driebergen-Rijsenburg. In de Maranathakerk van Werkendam was hij met tussenposen acht jaar voorzitter van de kerkenraad. .Van 2006 tot en met 2018 was hij voorzitter van stichting Biesbosch Museumeiland, in die tijd gaf hij leiding aan de grootschalige verbouwing en heropening van het museum in 2015.

Als generaal b.d.van de Koninklijke Luchtmacht was hij na zijn pensionering als voorzitter ook intensief betrokken bij de Stichting tot Steun aan de Protestantse Geestelijke Verzorging bij de Krijgsmacht bij Huize Beukbergen te Huis ter Heide. Hij vervulde daar een belangrijke rol bij het fusieproces van de drie afdelingen (Marine, Luchtmacht, Landmacht) voor protestantse geestelijke verzorging. Voor zijn vele verdiensten voor de Luchtmacht werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Voor zijn maatschappelijke inzet werd hij in april 2016 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

De afscheidsdienst van Douwe Altena is woensdag 14 augustus om 13.00 uur in de Maranathakerk te Werkendam. Als CDA zijn wij dankbaar voor wat Douwe heeft betekent in al die jaren voor onze partij. Wij wensen zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen veel sterkte en Gods troost bij het verlies van hun man, vader en opa.