13 december 2023

Zorgen van CDA Altena frequente afsluitingen A27gedeeld door College

Het College van de gemeente Altena heeft zich uitgesproken over de zorgen die het CDA Altena heeft geuit met betrekking tot de herhaaldelijke afsluitingen van de A27. Tijdens de raadsvergadering heeft het CDA vragen gesteld over de rol en invloed van de gemeente.

Wethouder Hans Tanis noemde de zorgen van het CDA "oprecht" en benadrukte de impact van deze afsluitingen op de lokale gemeenschap en wees op de toenemende hinder die de frequente afsluitingen van de A27 met zich meebrengen. Op de vraag naar de rol van de gemeente bij deze afsluitingen, verklaarde de wethouder dat de gemeente op de hoogte is gebracht via e-mail en sociale media, maar geen directe rol of inspraak heeft gehad in het besluitvormingsproces. Desondanks benadrukte de wethouder dat dit onderwerp regelmatig wordt aangekaart tijdens gesprekken met Rijkswaterstaat.

Volgens de Wethouder is de bereikbaarheid van de gemeente Altena een terugkerend thema in deze gesprekken. De wethouder gaf verder aan  dat hij tijdens een aanstaand overleg met Rijkswaterstaat opnieuw de kwestie zal aankaarten en aandacht zal vragen voor het efficiënt leiden van het verkeer door de gemeente Altena. Hij erkent echter ook dat de mogelijkheden van de gemeente beperkt zijn in dit opzicht.

Op de vraag wat de wethouder heeft geleerd van deze situatie, gaf hij aan dat hij dit onderwerp opnieuw ter sprake zal brengen tijdens het overleg met Rijkswaterstaat.

Het CDAAltena kijkt met bezorgdheid uit naar de toekomst, vooral met het de ervaring van slecht of geen afstemming en de langdurige werkzaamheden van Rijkswaterstaat voor het verbreden van de A27 die in het vooruitzicht staan.

CDAAltena vreest dat gelet op de werkwijze van Rijkswaterstaat, de inwoners van Altena nog veel uitdagingen te wachten staan in de komende jaren zeker omdat de invloed en de mogelijkheden van de gemeente op Rijkswaterstaat beperkt zijn.

Lees hier de vragen die het CDAAltena heeft gesteld