18 januari 2021

Meerjarenprogramma Infrastructuur (MIRT)

Binnenkort behandelen we de MIRT weer in commissie en gemeenteraad. Het huidige college heeft in de MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) weinig ruimte voor de auto in ons centrum, een zuidelijke omleiding over de Rochadeweg om het verkeer op de Traverse te verminderen en de wens om 10.000 (ja, TIENDUIZEND!) woningen in ons centrum bij te bouwen. Bovendien worden de besluiten en voorsorteringen van een aantal voorgaande colleges teniet gedaan. Raadselachtig is het dan dat de VVD, die in al die colleges heeft gezeten, zich nu laat meeslepen in de opvattingen van GroenLinks die voor een belangrijk stuk in dit college domineert.

Plannen waar wij als fractie met open mond naar hebben zitten kijken. Want waar passen die 10.000 woningen in ons centrum? Gaan er grote bedrijven voor moeten wijken? Of hoe hoog wil je gaan bouwen om tot zoveel nieuwe woningen te komen?

Van oud-wethouder en gerespecteerd CDA-lid Sjef Jonkers kregen we nog een goede suggestie: waarom dan niet opnieuw kijken naar de wijk Lungendonk en de Rochadeweg bij Brouwhuis doortrekken naar de Brandevoortse Dreef? Een idee waar wij als fractie wél een goed gevoel bij hebben. Het plan zorgt voor een veel robuustere zuidelijke omleiding van de Traverse en pakt tevens de vraag naar nieuwe woningen aan.

Natuurlijk is het lastig om het huidige college en de ja-knikkende raadsleden van de coalitie mee te krijgen in dat plan. Maar we gaan zeker ons best doen!

De notitie die onze fractie heeft gemaakt, staat hieronder als bijlage.