15 februari 2024

"Migrantenkerken als MCTC spelen een belangrijke maatschappelijke rol in de buurt"

Tijdens de raadscommissie SED van 18 januari 2023 werd tijdens de rondvraag door het CDA aandacht gevraagd voor de huisvesting van maatschappelijke voorzieningen en migrantenkerken die onder druk staan als gevolg van gebiedsherontwikkelingen. Naar aanleiding van deze vraag heeft Wethouder Groot toegezegd om in gesprek te gaan met stadsdeel Zuidoost om beter zicht te krijgen op dit onderwerp.

In de raadsinformatiebrief van 14 februari 2024 heeft de wethouder teruggekoppeld hoe hij deze toezegging heeft opgevolgd. Daarbij staat hij nadrukkelijk stil bij de huisvesting van Maranatha Community Transformation Center (MCTC). Deze migrantenkerk huurt aan het Bullewijkpad 51 een gebouw van de gemeente, dat zich in een herontwikkelingsgebied bevindt en daarom zal worden gesloopt. Klik hier om de brief te lezen.

Ten aanzien van het bredere vraagstuk van voldoende huisvesting voor maatschappelijke organisaties in Amsterdam, meldt de wethouder dat op dit moment de bestuurlijke reactie op het Initiatiefvoorstel ’Voldoende ruimte voor maatschappelijke organisaties en buurtgroepen in transformerende en nieuwe stad’ voorbereid. In deze reactie zal het college ingaan op dit bredere vraagstuk. Als CDA Amsterdam zijn we mede-indiener van dit initiatiefvoorstel. Nadrukkelijk hebben de intiatiefnemers bij het schrijven stil gestaan bij de vraag naar ruimte door religieuze organisaties in Amsterdam en wordt dit als volgt geadresseerd:

Religie (als onderdeel van maatschappelijke voorzieningen)
De vraag naar ruimte door religieuze organisaties is een constante en veel voorkomende vraag en het advies wat wij hen meegeven is om deze ruimte te zoeken in de markt. Naar verwachting zal de druk op huisvesting van religieuze instellingen, onder andere als gevolg van het schaarse betaalbare aanbod alleen maar toenemen. Religieuze instellingen vervullen een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie, maar vanwege de scheiding van kerk en staat dient de gemeente zeer zorgvuldig en transparant te opereren bij hulpvragen ten aanzien van ruimte. Ook hier moet daarom gekeken worden naar de maatschappelijke bijdragen die een organisatie levert.

Wij verwachten dan ook in de uitvoerige bestuurlijke reactie te lezen op welke wijze het college invulling gaat geven aan de aanbevelingen vanuit de Gemeenteraad.

Tijdens de Raadscommissie SED op 20 maart 2024 heeft Jozef Badal voorgesteld om de brief van de wethouder in de volgende vergadering van april nader te bespreken. Onze inzet is helder: Lees of kijk de inbreng van Rogier Havelaar tijdens de raadsvergadering van 20 december 2023 terug.