18 januari 2017

Besparen, Zonnecellen, Biogas energie, Windmolens

Dat is de volgorde die het CDA voorstaat in de taak om in Enschede meer zelfvoorzienend te worden in onze energiebehoefte . In mijn stukjes in CDActief, in de bijdrages in de vergaderingen van de stedelijke commissie en in de Raad heb ik herhaaldelijk gezegd dat het CDA het milieuvraagstuk van groot belang vindt voor de wereld die onze generatie achterlaat.

Het CDA is niet per definitie tegen windmolens, maar we zetten de democratie en het gezonde verstand niet aan de kant. Al meer dan een jaar geleden heeft, naar aanleiding van mijn motie over windmolens in het buitengebied ,een grote meerderheid in de raad duidelijk gemaakt dat we geen verrommeling willen van ons prachtige coulissenlandschap. Wel was de raad voor onderzoek naar waar de plaatsing van windmolens wel kan. Concreet is al gesproken over plaatsing bij Twence, op industrieterreinen, langs snelwegen, op de UT.

Ook het plan: "Zonnecollectoren op de  Usseler-es" is de meerderheid in Enschede niet voor. Dat is DEMOCRATIE en daar zijn wij van.

Besloten is om discussie aan te gaan middels avonden voor inwoners van Enschede over de mogelijkheden met ondersteuning van de krant. Een goede zaak, maar niet representatief voor de mening van Enschede. Duizend reacties zijn heel mooi, maar niet representatief voor 160000 inwoners. En over referenda zullen we het maar niet meer hebben. Er zijn ook mensen die liever niet direct in de discussie mee doen. U kent ook wel het begrip "silent majority". Mensen die middels hun uitgebrachte stem vertrouwen uitspraken in hun volksvertegenwoordiger.

Wij hebben nog de nodige vragen:

· Heeft de gemeente en partners het goede voorbeeld gegeven in besparing en opwekking op haar gebouwen?
· Zijn de particulieren voldoende aangemoedigd in besparing en opwekking, en rekent men de resultaten hiervan ook mee?
· Slikken we de opgelegde beperkingen door hogere overheden voor zoete koek, of gaan we lobbyen en in gesprek?
· Hoe gaan we in het buitengebied de daken (laten) benutten van de grote schuren, zoals in Duitsland
· Tellen Coöperaties uit Enschede die een windmolenpark willen ontwikkelen waar het niet stoort maar wel waait buiten onze gemeentegrenzen, ook mee?

Kortom de gemeenteraad staat voor de belangrijke taak om de juiste beslissingen te nemen waar draagvlak voor is bij de inwoners van Enschede.

Wim Wijfjes, raadslid CDA Enschede

Zie ook voorgaande stukjes in dit medium over dit onderwerp.

· 9 november 2016 - duurzaam aan de slag
· 7 juli 2016 - hoe gaat het?
· 6 april 2016- zonnepark Usseler es
· 28 april 2015 - duurzaamheid, resultaten tellen