02 februari 2017

Het Ariënsmonument moet blijven

Zoals u weet, wordt het Ariënsplein inclusief het voormalig ziekenhuis grondig aangepakt door de Belgische projectontwikkelaar Life. De eerste tekeningen zien er goed uit. Het CDA wil graag dat bij de ontwikkeling van dit gebied het Ariëns-standbeeld behouden blijft. Dit standbeeld is door de kunstenaar August Falise gemaakt en is in 1934 geschonken door het comité Ariënsmonument, om de herinnering aan de sociaal-culturele bevlogenheid van Alphons Ariëns levend te houden.

Alphons Ariëns was een Rooms-Katholieke kapelaan. Hij was de grondlegger van de eerste katholieke vakorganisatie van Nederland en heeft veel betekend voor de Twentse arbeiders. Daarnaast heeft hij ook Concordia, met een van de mooiste theaters in Nederland, opgericht voor vermaak van de arbeiders en om het volk te verheffen.

Deze man heeft enorm veel betekend voor Enschede en daarom mag het standbeeld niet verdwijnen. Het CDA zal het college vragen om dit standbeeld te behouden.

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede