09 april 2017

Twence

We staan voor de beslissing om de aandelen in Twence te verzilveren of om door te gaan als aandeelhouder van dit bedrijf. Het was niet spannend in de commissie, want iedereen was voor het houden van de aandelen.

Als overheid moet je geen ondernemer willen spelen, want het is speculeren met publiek geld dat vaak moeizaam is verdiend. Ook zijn ambtenaren geen ondernemers en politici zijn helaas gedwongen te veel met de korte termijn bezig. Al te vaak hebben we ongelukken gezien van speculeren bij aankoop van te veel bouwgrond en/of industrieterrein. Het teveel aan aangekochte gebouwen hangt ook nog als een molensteen om onze nek.

Bovenstaande valt natuurlijk te nuanceren.

Als bijvoorbeeld onze gemeente zijn rol niet had gespeeld, zou onze binnenstad er nog als een verlaten textielfabriek uitzien. Dus zeggenschap in ondernemingen die een goed doel nastreven dat mogelijk commercieel niet lonend is, is mogelijk van groot belang voor de gemeente. Daarom willen we in de raad van toezicht (aandeelhoudersvergadering) van Twence blijven, om zodoende het belang voor het milieu te blijven bewerkstelligen.

Wim Wijfjes voor het CDA Enschede