13 april 2017

Tijd voor een debat-/informatieavond over veiligheid binnenstad

Het CDA heeft eerder tijdens een stadsdeelcommissie gevraagd om een debat-/informatieavond over veiligheid, waarbij o.a. deskundigen, de burgemeester (verantwoordelijk voor veiligheid en openbare orde) ondernemers en bewoners van de binnenstad uitgenodigd worden om met elkaar in gesprek te gaan over dit thema.

De binnenstad kampt al langer met drugsoverlast rondom het Wilminkplein en het Boerenkerkhof. Ondernemers en bewoners klagen ook over toename van angstgevoelens, intimidatie en overlast door verslaafden als gevolg van de concentratie van opvanglocaties in de driehoek Hengelosestraat, Deurningerstraat en Raiffeisenstraat.

Het CDA is geen voorstander van deze concentratie van drie opvanglocaties Tactus (verslavingszorg), Legers des Heils en Mediant (geestelijke gezondheidszorg) voor drugs- en alcoholverslaafden. Wij begrijpen niet waarom de gemeente niet goed nagedacht heeft over een goede spreiding van deze locaties over de stad. De nota "Opvang naar wonen", die spreiding van opvanglocaties over de stadsdelen centraal stelt, is blijkbaar niet meegenomen in de overweging? De ondernemers en bewoners zijn hier nu de dupe van.

Het lijkt het CDA goed om deze thema's over drugsoverlast en spreiding van opvanglocaties in het debat mee te nemen. Deze avond komt er ook en hopelijk op korte termijn.

Ayfer Koç,
fractievoorzitter CDA-Enschede