01 juni 2017

Vier op een rij

Mijn buurman komt aan de deur en ziet de spelletjes staan waar mijn kleinkinderen ‘s middags mee gespeeld hebben: Stratego en Vier op een rij. Zijn opmerking: “Zo, ik zie al dat je druk met de kabinetsformatie bezig bent.”

Humor, maar het geeft ook aan hoe velen zich storen aan de rituele dans die in Den Haag gaande is. Het volk heeft gesproken, maar dan komt "de duiding" en het komen tot compromissen. Door veel mensen wordt dit ervaren als een zwak punt in ons democratische stelsel. Temeer omdat het ook altijd om ego's en prestige en imago's gaat.

Busladingen met belangenbehartigers, commerciële organisaties, commissarissen van de koning en wethouders van gemeenten gaan naar Den Haag om hun onderwerp "op de agenda te krijgen". Wat een feest!

Zo ook in Enschede. De burgemeester en de krant gaan "ophalen hoe we over vuurwerk denken". Mooi initiatief en het vult zo weer een paar kolommen. Maar wie bereik je met de krant nog? Wie is er geïnteresseerd in een avondje bomen over vuurwerk-bommetjes? Doen de FC supporters ook mee? En de mening van die meneer die zich niet zo lekker voelt met veel publiek krijgen we niet te horen. Het lijkt mij dat zij die helemaal gek zijn van vuurwerk en de velen die die traditie juist wel leuk vinden niet in zo'n forum geïnteresseerd zijn.

Maar vooral en bovenal: als het over de stad gaat hebben we de Gemeente Raad van Enschede die volksvertegenwoordiging is. Zo zijn de spelregels. Wel heeft deze raad ingestemd met het experimenteren met mogelijkheden om de betrokkenheid van de mensen in Enschede bij het bestuur te vergroten. Ofwel, kijken of er meer mensen mee willen doen met: wat wil Enschede ? Maar het laatste woord blijft natuurlijk bij de Gemeente Raad, vanwege de niet te garanderen representativiteit. Dus we noemen het niet: "BURGERBESLUIT".

Wim Wijfjes , CDA Enschede