Green and Purple Covid-19 Work from Home Tips Twitter Post
14 april 2021

Bestuursupdate: Macht en tegenmacht

Sinds de verkiezingen van een maand geleden is er politiek erg veel gebeurd. Allereerst wil ik hier stilstaan bij de uitslag zelf. Deze was voor het CDA rampzalig en toont dat er werk aan de winkel is: met Marnix van Rij als interim-partijvoorzitter gaat nu gewerkt worden aan de landelijke evaluatie. Ook hier in Overijssel is de uitslag voor het CDA een harde klap geweest. In Enschede was ons verlies relatief beperkt (1% minder stemmen), maar ook daar zijn we natuurlijk absoluut niet tevreden mee. Dit moet en kan veel beter. In de week na de verkiezingsuitslag hebben we een digitale bijeenkomst georganiseerd om van onze leden in Enschede te horen hoe zij tegen de campagne en uitslag aankeken. Het was erg waardevol om vooruit te kijken om voor de gemeenteraadsverkiezingen van komend jaar lessen te leren uit deze campagne. In de komende maanden willen we het gesprek met de leden blijven voeren over waar wij voor staan en hoe we dit zichtbaar maken in Enschede.

Helaas werd in de weken na de verkiezingen ook steeds duidelijker hoe er in politiek Den Haag met macht en tegenmacht wordt omgegaan. Na de nare berichten over een fluistercampagne tegen Pieter Omtzigt, liet gelukkig zowel de landelijke partijtop als het CDA Overijssel weten volledig achter Pieter te staan. Ook als CDA Enschede steunen wij Pieter natuurlijk volledig. In de coalitieonderhandelingen bleek echter door onze premier heel anders te zijn gesproken over één van de beste kamerleden van Nederland. Het feit dat Mark Rutte een kritisch kamerlid wilde wegpromoveren, vervolgens Nederland daarover glashard heeft voorgelogen en daarna in het parlement heeft gelogen over die leugens, is weerzinwekkend. Het feit dat hij hiermee lijkt weg te komen is nog veel schokkender. Het kan niet zo zijn dat Rutte na alles wat er boven tafel is gekomen alsnog premier wordt van een kabinet Rutte IV. Als CDA moeten we voor onze principes staan en niet opnieuw in zee gaan met een politicus die zo slecht omgaat met de waarheid en met tegenmacht.

Laura Pierik
Voorzitter CDA Enschede