Scootmobiel
25 september 2017

Eenzaamheid ziekte van de toekomst

De Enschedese CDA-fractie stelt mondelinge vragen aan college van burgemeester en wethouders over eenzaamheid. Op woensdag 21 september is de Week van Eenzaamheid gestart. Tijdens de week wordt er extra aandacht gevraagd voor eenzaamheid en worden activiteiten georganiseerd om bekendheid over eenzaamheid te vergroten.

Uit onderzoek is gebleken dat 30% van de Nederlanders zich matig eenzaam voelt. Dit betekent dat in de gemeente Enschede ruim 47.000 inwoners zich eenzaam voelen. Daarnaast leeft 8% van de Nederlandse inwoners in sterke eenzaamheid. De raadsfractie van het CDA in Enschede stelt eenzaamheid al geruime tijd aan de orde in de gemeentelijke politiek. Woordvoerder van het CDA, Eric van der Aa: “Eenzaamheid is de ziekte van de toekomst. Daarom vragen wij daar extra aandacht voor.”

De CDA-fractie stelt maandag de vragen aan het college van burgemeester en wethouders. De fractie wil weten of het college voldoende heeft georganiseerd om eenzaamheid in Enschede te bestrijden. Daarnaast vraagt de raadsfractie alvast aandacht voor de week van eenzaamheid in 2018. Ook gaat het CDA zelf op pad om met inwoners het gesprek aan te gaan over eenzaamheid. De partij vraagt via sociale media om met het CDA mee te doen. Van der Aa: “Eenzaamheid komt bij meer mensen voor dan men vaak denkt. Eenzaamheid kan al worden tegengegaan door zo nu en dan een kopje koffie te drinken bij je buren”.

De rondvraag vragen voor vanavond:

1. Welke acties heeft het college ondernomen om de week van de eenzaamheid onder de aandacht te brengen bij onze inwoners?
2. Welke acties en/of bijeenkomsten zijn er door het college eventueel in samenhang met andere partijen in de week van de eenzaamheid georganiseerd?
3. Gaat u hier in 2018 meer aandacht aan besteden? Daar wij nog steeds een toename zien van het aantal inwoners dat zich matig en sterk eenzaam voelt.

Kijk vanavond live mee op www.raad053.nl.