09 februari 2022

Ongevallen met fietsers op de Lonnekerspoorlaan

Afgelopen maandag 31 januari heeft opnieuw een ongeluk plaatsgevonden op de problematische kruising Roomweg - Lonnekerspoorlaan. Een schoolgaande jongen is door een automobilist aangereden en de ambulancehulp is er aan te pas gekomen. Met name bij de aanvang van de scholen aan de Lonnekerspoorlaan en het uitgaan van de scholen, is hier een drukte van belang en ontstaan er regelmatig onveilige situaties. Namens de CDA fractie heb ik hierover vragen gesteld in de laatste vergadering van de stadsdeelcommissie Noord. Gebleken is dat er een stijgende lijn in het aantal geregistreerde ongevallen met letstel is. Niet alleen bij de kruising met de Roomweg, maar met name ook met de Hulsmaatstraat. Ook zijn er tal van kleine incidenten die met enkel pleisters plakken worden opgelost.

Aanpassingen aan deze kruispunten met de lastige historisch ontwikkelde diagonale lijn van de oude spoorroute hebben tot op heden onvoldoende resultaat opgeleverd. Ook  gesprekken met de scholen en met name de ouderraden hebben  nog geen oplossing geboden. Vanuit het CDA hebben wij gepleit voor klaarovers voor de perioden dat de scholen beginnen en weer uitgaan. Het blijkt moeilijk hiervoor vrijwilligers te vinden. Wellicht is dit een mooi voorbeeld voor maatschappelijke banen waarvoor het CDA vorig jaar bij motie al een meerderheid in de Raad heeft gekregen. Mensen met een participatiewet uitkering zouden op deze wijze een mooie waardevolle bijdrage terug aan de samenleving kunnen geven.

Ook hebben wij gepleit voor waarschuwingsborden voor fietsers op de Lonnekerspoorbaan. Hoewel je voorrang hebt, krijg je dit niet altijd en zeker voor fietsers met enige snelheid blijft het opletten. Wanneer we goed voor elkaar zorgen en opletten kunnen we de verkeersveiligheid vergroten.

Ton ten Vergert, CDA woordvoerder stadsdeel Noord