03 juni 2021

Woonplein Enschede; College komt tot inkeer

Bij het vaststellen van de Retailvisie Enschede eind 2019, heeft het CDA gepleit voor het beschermen van de positie van onze belangrijke binnenstad. Uitbreiding van branches op het Woonplein met wit-en bruingoed zou daar afbreuk aan kunnen doen.

Een door het CDA daartoe ingediend amendement behaalde met 20 tegen 19 stemmen een nipte meerderheid. Ook coalitiepartijen steunden dit keer dit initiatief van het CDA.

Groot was dan ook de verbazing dat begin 2021 het College met een onderzoek op de proppen kwam dat aantoonde dat wit- en bruingoed geen betekenis zou hebben voor de positie van de binnenstad en dus toch toegestaan zou kunnen worden op het Woonplein.

Dit was ook tegen het zere been van Winkelhart (centrum ondernemers) en de vastgoedeigenaren in de binnenstad. Ze begrepen terecht niet waarom een kaderstellend besluit van de Raad niet nagevolgd zou worden.

Het CDA heeft meerdere keren geprobeerd dit in de vergadering van de  stadsdeelcommissie centrum aan de orde te stellen, maar dat werd telkens tegengehouden.

Gelukkig is nu het College zeer recent tot het inzicht gekomen dat de uitspraak van de Raad toch wordt gerespecteerd en is tot inkeer gekomen om het aantal branches op het Woonplein verder uit te breiden in het nieuw op te stellen bestemmingsplan Schuttersveld. Daarbij komt dat het vrijgekomen Poco-pand inmiddels nagenoeg weer geheel is ingevuld met winkels die passen in het concept van Woonplein Enschede. Eind goed al goed!

Ton ten Vergert, CDA woordvoerder retailbeleid