Bereikbaarheid

De reisafstand van en naar andere grote steden (Zwolle/Amsterdam, Utrecht/Den Haag en het Duitse achterland Munster/Dortmund/Ruhrgebied) moet worden verkleind, zodat werk en studie vanuit en naar Enschede meer en beter bereikbaar wordt. Concreet gaat het om de verbindingen via de Rijkswegen A1, N18, A35 / B54neu en per spoor (Utrecht, Zwolle/Amsterdam, Groningen, Munster/Dortmund). Het CDA Enschede wil de mogelijkheid verkennen van het ondertunnelen van een deel van het spoor vanaf station Enschede richting Gronau tot voorbij de Oldenzaalsestraat, zodat bovengrondse spoorovergangen kunnen vervallen en groene plannen en geluidsreductie te realiseren zijn. Voor een economisch sterk Enschede moet de stad goed bereikbaar zijn. Dat geldt voor de stad als geheel, maar met name ook voor het centrum; dat moet goed bereikbaar zijn via een slimme combinatie van wandelmogelijkheden, fiets, openbaar vervoer (trein en bus) en de auto. We kiezen voor doorstroming van en naar het centrum met doorgaand verkeer via de invalswegen en/of de singels. We willen geen sluipverkeer door de dorpen, wijken en het centrum. Het afmaken van het fietsnetwerk (F35) in regionaal verband kan ook bijdragen aan de bereikbaarheid; bovendien op gezonde wijze, per fiets!

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.