20 december 2018

Europees Verkiezingsprogramma

CDA Zuid-Holland heeft op het verkiezingsprogramma van het CDA voor Europa het volgende amendement ingediend:

Vrijheid en gelijkheid zijn hierin volgens het CDA cruciale bouwstenen voor een stabiele Europese Unie. In Europa ben je vrij te geloven wat je wil, vrij om te leven in te richten in je gemeenschap en vrij om je seksuele voorkeur te kiezen. Ten tweede vindt het CDA het begrip gelijkheid de tweede bouwsteen van onze Unie. Wat je geslacht, je afkomst, geaardheid of je geloof ook is: in Europa kan iedereen rekenen op een gelijke behandeling en een bescherming van zijn elementaire mensenrechten.

Het is goed om gelijkheid en vrijheid hier als mensenrecht uit te lichten. In diverse Europese lidstaten staat de verhouding tussen man en vrouw onder druk. Ook de rechten van minderheden staan onder druk of de rechten van LHBTI-gemeenschappen. Als CDA moeten we hierin ons niet mee laten slepen maar durven staan voor de rechten van minderheden. Die moeten worden beschermd in de rechtsstaat.

Het amendement krijgt ook steun van het CDJA en wordt op het verkiezingscongres in stemming gebracht.