08 februari 2021

CDA raadslid Sarah van Lindenberg-Hess stelt vragen aan het college over de veiligheid voor schaatsers

Sarah van Lindenberg-Hess: “Op korte termijn wordt verwacht dat we onze ijzers uit het vet kunnen halen en op de schaats kunnen stappen. We wonen in een prachtig gebied met veel mogelijkheden om tochten op natuurijs te maken. Andere jaren trok dit veel schaatsers, niet alleen uit eigen gemeente maar ook vanuit de verre omtrek kwamen mensen om te schaatsen in Stichtse Vecht en omgeving. Dit werd altijd goed gecoördineerd en georganiseerd door onze lokale ijs- en schaatsverenigingen die onder andere toertochten uitzetten, zorgden dat het verkeer in goede banen werd geleid, er parkeergelegenheid was en het ijs op betrouwbaarheid, wakken en andere onveiligheden werd gecontroleerd. Vanwege Covid-19 zijn dergelijke toertochten niet toegestaan en daarmee valt ook het meer veilige en georganiseerde karakter van schaatsen op natuurijs weg. CDA Stichtse Vecht heeft kennis genomen van de informatie die op de site van de gemeente staat over wat wel en niet is toegestaan rondom het schaatsen op natuurijs. Er bleven bij het CDA echter nog een aantal vragen over die we aan het college hebben gesteld”. Het CDA heeft de volgende vragen ingediend:

• Hoe worden auto’s/schaatsers in goede banen geleid en wordt de verkeersveiligheid geborgd zodat er niet overal auto’s geparkeerd staan?
  • Is er parkeergelegenheid beschikbaar voor schaatsers?
  • Is er nagedacht over het inzetten van verkeersregelaars en het afsluiten van wegen (zoals in de zomer gebeurde rondom de Strook)? Zo ja wanneer en hoe wordt daarover gecommuniceerd met onze inwoners?
  • Wordt de veiligheid van het ijs gecontroleerd of is dat een eigen verantwoordelijkheid van schaatsers?

Het CDA hoopt dat het college op korte termijn hierover meer duidelijkheid aan de inwoners kan geven, zodat iedereen veilig en op een verantwoorde manier kan genieten van het ijs.