22 augustus 2023

CDA: Geef verkeersveiligheid meer prioriteit!

De scholen zijn deze week weer begonnen. Het CDA wenst alle leerlingen en leraren veel succes en plezier in dit nieuwe schooljaar! Dit is ook het moment waarop de spandoeken van VVN Katwijk in onze dorpen hangen. VVN vraagt met de spandoeken extra aandacht voor schoolgaande kinderen, de kwetsbaren in het dagelijkse verkeer. ‘In Katwijk hebben we te maken met een groeiend aantal verkeersgewonden,’ meldt VVN. ‘Zullen we dit schooljaar het veiligste verkeersjaar ooit maken?’

CDA in actie tegen onveilige situaties
Het CDA is steeds een actief pleitbezorger van het verbeteren van de verkeersveiligheid in onze wijken. Met succes zette CDA-raadslid Irene van der Plas zich, samen met buurtbewoners, in voor veiliger oversteekplaatsen van de Biltlaan in Katwijk. In 2021 voerde het Valkenburgse raadslid Kimberley van der Nagel, samen met Valken ’68, actie voor het veiliger maken van de toegang tot het sportpark langs een druk fietspad.

Meer inzet college nodig
Maar er zijn nog veel meer onveilige plekken in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg waar werk van gemaakt moet worden. Met méér budget voor aanpassingen. Vorig najaar al pleitte ons raadslid Adger van Helden voor een nieuw en concreet Actieplan Verkeersveiligheid. Dat plan werd toegezegd voor mei dit jaar maar laat nog op zich wachten. Het CDA vindt dat het allemaal veel te lang duurt en dringt dus aan op concrete plannen, meer budget en snelle aanpassingen van onveilige verkeerssituaties.