17 oktober 2018

Aanpak files Algerabrug niet geholpen met koppeling tussen brug en 'bod'

Op uitnodiging van Rotterdam schuift Krimpenerwaard op 21 november 2018 aan bij het bestuurlijk overleg MIRT. Bij een voorverkenning naar oplossingen voor de files op de Brienenoordbrug, stelde Rotterdam vast dat een nieuw te bouwen brug tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk een van de oplossingen is; auto's uit of via de Krimpenerwaard rijden dan niet meer via de Algerabrug en de Brienenoordbrug maar via een andere brug naar het zuiden. Dat scheelt flink in de file voor de Brienenoordbrug. En natuurlijk vermindert het de files voor de Algerabrug ook flink.

Rotterdam heeft voor het bouwen van deze brug de gemeente Krimpenerwaard nodig; daar hoort bij dat dit ook de zo door Krimpenerwaard gewenste oplossing voor de Algerabrug oplevert. Mooi, zou je zeggen. Maar de stadsregio zou de stadsregio niet zijn als ze niet nog iets meer zouden willen hebben: "wat kunnen jullie nog meer betekenen?". Rotterdam heeft behoefte aan uitbreiding van bebouwde ruimte voor haar inwoners. Dus werd gevraagd aan Krimpenerwaard om een 'bod' te doen. Daarover ging gisteravond de discussie in de gemeenteraad: stappen we in die onderhandelingen over de extra brug zonder ons vast te leggen op een bod of doen we wel een bod?

Om een lang verhaal kort te maken: op 21 november doet Krimpenerwaard het bod aan de stadsregio Rotterdam om tot 200 ha polder om te zetten in bebouwing. Een onderbouwing voor die 200 ha is er overigens niet. En echt draagvlak voor het bebouwen van deze 2 miljoen (!) vierkante meters polder proef ik ook niet in de raad; ook niet bij de 16 voorstemmers van VVD, CU, VGBK en Lokaal op 1. Maar het kwaad is al gebeurd: brug en bod zijn gekoppeld. Het brengt de oplossing voor de files niet bepaald dichterbij.

Kees Larooij
raadslid CDA Krimpenerwaaard