06 februari 2021

Aanpassingen Buiten de Veerpoort: veiliger en meer groen

Het gebied “Buiten de Veerpoort” is een aantrekkelijk doorgangs- en verblijfsgebied. Komend vanaf de pont biedt het gebied de kans om je even te oriënteren op Schoonhoven. Of om even een drankje met een broodje te nuttigen. Je kunt je weg vervolgen langs de dijk of de provinciale weg. Maar onder de historische poort bereik je direct de oude stadskern van Schoonhoven.

Het gebied is opgeknapt maar oogt toch te veel als een steenvlakte waar het onduidelijk is waar je nu moet staan of rijden. In de raadsvergadering van 3 februari is een verbeterplan aangenomen om het gebied overzichtelijker en groener te maken.

In de raadscommissie en in de raadsvergadering ging de discussie meer over de vraag of de weg onder de poort door naar de oude binnenstad moet worden afgesloten voor autoverkeer. Dat levert een betere situatie op voor wandelaars. Hierover wordt al 25 jaar gediscussieerd. Een verkeersbesluit neem je ook niet zomaar; het kent immers voor veel verschillende mensen stevige voordelen, maar ook nadelen. Het CDA heeft gepleit voor een doelgericht verkeersonderzoek dat in juni in een commissievergadering besproken moet worden. Dit soort discussies moet je immers niet eeuwig blijven voeren. Goed op een rij zetten wat de voordelen en nadelen zijn voor alle verschillende doelgroepen en die doelgroepen daarover dus ook bevragen.

Een ander punt waarvoor CDA Krimpenerwaard aandacht vroeg was om vooral voorzichtig om te gaan met de in dit gebied aanwezige historische elementen. En die elementen dan ook te conserveren. Dit laatste geldt zeker voor de leeuwenkoppen aan de stadskant van de poort. ‘Een shovel maakt meer kapot dan je lief is’, als je niet oplet…

We vertrouwen op de toezegging van de wethouder voor extra aandacht bij de uitvoering en we zien het toegezegde verkeersonderzoek tegemoet.

Kees Larooij
raadslid CDA Krimpenerwaard