09 februari 2022

CDA: Aanbieders van jeugdzorg moeten minder winst maken

De gemeenteraad van Krimpenerwaard vindt dat er een grens moet worden gesteld aan het maken van hoge winstpercentages door aanbieders van jeugdzorg. Onlangs heeft de regio-Haaglanden besloten om de maximale winst op 5 procent te stellen. Alle partijen in de gemeenteraad van Krimpenerwaard roepen het college van burgemeester en wethouders op te onderzoeken of dat in onze regio ook mogelijk en haalbaar is.

De oproep is vastgelegd in een motie van het CDA Krimpenerwaard, medeondertekend door VVD en PvdA, met steun van de hele raad. De partijen vinden dat geld dat is bedoeld voor jeugdzorg vooral naar die zorg moet gaan, en niet moet leiden tot onnodig hoge winsten bij aanbieders van jeugdzorg.

Onderzoek van het blad Binnenlands Bestuur wijst uit dat 60 procent van de jeugdzorgaanbieders meer dan 10 procent winst maakt. Gemeenten maken zich al jaren zorgen over de oplopende zorgkosten die op hun begrotingen drukken.