03 oktober 2018

CDA: Aanpak Algerabrug hard nodig, maar niet tegen elke prijs

Het College van B&W van Krimpenerwaard stelt voor om samen met o.a. de gemeente Rotterdam de Algerabrug op de politieke agenda te zetten. Dat is een goede zaak! Een onderhandelingsinzet staat tijdens de commissievergadering van 9 oktober op de agenda. Het CDA Krimpenerwaard zal daar inbrengen dat de bouw van een mogelijke extra brug wel dient te worden getoetst op sluipverkeer; het middel moet immers verkeersopstoppingen in de Krimpenerwaard voorkomen; niet veroorzaken.

Omdat de mogelijke extra brug naast de Algerabrug misschien niet kansrijk genoeg is (gezien het feit dat dit honderden miljoenen kost), stelt het College ook voor om de regio te helpen bij het zoeken naar ruimte om woningen te bouwen; concreet stelt het College voor om 200 ha groen in te brengen voor verstedelijking tussen Krimpen aan de IJssel en Krimpen aan de Lek. Daar is CDA Krimpenerwaard tegen. Prima om aan te bieden te onderzoeken of we kunnen helpen bij een extra woningbouwopgave, maar dan moeten die woningen wel passen bij de kernen in de Krimpenerwaard; het moet onze gemeente versterken, niet uit balans brengen. De door de Raad vastgestelde documenten "Kernenbeleid" en de "Woonvisie" ondersteunen deze visie.

In bijgevoegde notitie schreef ik op hoe ik tot deze overweging ben gekomen; ik ga hierin ook nog in op de werking van Rijksprogramma's (ik mag er zelf één leiden) in het MIRT: het Meerjarenplan Infrastructuur, Ruimte en Transport.

Memo CDA Krimpenerwaard

Kees Larooij