08 november 2018

CDA pleit bij Tweede Kamer voor MIRT-verkenning oplossing fileproblematiek

In een open brief roepen CDA Krimpenerwaard en CDA Krimpen aan den IJssel de Tweede Kamer op om de fileproblematiek tussen de Krimpenerwaard en Rotterdam op te nemen op de landelijke projectenlijst van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). CDA wil deze verkenning samen met de omgeving doen en zonder oplossingen vooraf die al "in beton zijn gegoten". CDA schreef (bijgevoegde) brief om aandacht van de Tweede Kamer te vragen voor de fileproblemen tussen de Krimpenerwaard en het zuiden: de Algera-Brienenoord-corridor. Op korte termijn zullen CDA Krimpenerwaard en CDA Krimpen aan den IJssel een gesprek hebben met Maurits von Martels en Erik Ronnes; CDA woordvoerders MIRT en Wonen in de Tweede Kamer.

CDA Krimpenerwaard en Krimpen aan de IJssel willen graag dat in het volgende Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) nu echt de oplossingen worden verkend voor het steeds vaster lopende verkeer tussen Krimpenerwaard en Rotterdam. Dit is hard nodig voor zowel de bedrijven, de werkers, de veiligheid als het milieu. Eén van de mogelijke oplossingen die verkend zullen worden is een extra oeververbinding (brug of tunnel) vanaf de Krimpenerwaard naar het Zuiden. Dit moet dan wel een verkenning zijn met oog voor alle belangen van alle belanghebbenden: landschap, verkeer, milieu, bedrijven, weidevolgels, noem maar op.

Het CDA is vóór het onderzoek van een extra oeververbinding als structurele oplossing voor de fileproblematiek maar tegen het koppelen van deze oplossing aan inbreng van een groot gebied polderlandschap voor verstedelijking. Nieuwbouw in de Krimpenerwaard moet gekozen worden op grond van de behoeften die er zijn bij de Krimpenerwaardse inwoners. Dit is al eerder vastgelegd in de Woonvisie. Ook is er samen met de burgers al nagedacht over het kernenbeleid; hierin is opgeschreven welke behoeften er zijn om de kernen vitaal en levendig te houden. Geen koppeling dus aan de brugverkenning, maar een eigenstandige ontwikkeling.

Lees hier de open brief aan de Tweede Kamerfractie