17 mei 2023

CDA pleit voor meeprofiteren inwoners bij energietransitie

CDA Krimpenerwaard is vastbesloten ervoor te zorgen dat de gemeenschap profiteert van de voordelen van de energietransitie en niet alleen de lasten draagt. Daarom is het essentieel om alle mogelijkheden te onderzoeken om winsten uit grootschalige hernieuwbare energieopwekking terug te laten vloeien naar de gemeenschap. Of dit nu gebeurt via een gemeentelijk energiebedrijf of op andere wijze, maakt voor het CDA niet uit.

Het doel is dat de gemeenschap daadwerkelijk profiteert en daar moeten we naar streven. Het CDA is tevreden met de opzet van een raadsvoorstel om een onderzoek in te stellen naar een gemeentelijk elektriciteitsbedrijf en ziet duidelijk de meerwaarde van een apolitiek overleg vooraf in de werkgroep energietransitie.

Om weloverwogen beslissingen te nemen, is een breed onderzoek noodzakelijk. Het uitsluiten van opties op voorhand is geen optie, en dit komt ook naar voren in het raadsvoorstel. Tegelijkertijd moeten we ons specifiek richten op onze eigen gemeente, zodat de onderzoeksresultaten kunnen worden toegepast op onze unieke situatie.

Gelukkig hebben we veel kunnen leren van onderzoeken in andere gemeenten, waarbij al deels antwoorden zijn gevonden op algemene vragen. Het herhalen van deze algemene vragen in het onderzoek zou tijd- en geldverspilling zijn. Het CDA pleit er dan ook voor om het onderzoeksbudget van €35.000 te besteden aan concrete voorstellen voor een gemeentelijk energiebedrijf in de Krimpenerwaard, bij voorkeur gekoppeld aan mogelijke projecten en de kansrijkheid daarvan.

Het succesvolle gemeentelijke energiebedrijf Tegenstroom in Haarlemmermeer bestaat inmiddels ruim 10 jaar. Bij de oprichting in 2013 vroeg het Financieel Dagblad aan de verantwoordelijke wethouder waarom de gemeente deze stap durfde te zetten1. De wethouder antwoordde destijds: "Het unieke aan de Haarlemmermeerse aanpak is dat het geld al was toegekend aan concrete projecten vóór de oprichting van het duurzaam energiebedrijf. We kunnen direct met negen projecten aan de slag."

Het CDA benadrukt dan ook dat het onderzoek speciale aandacht moet besteden aan de situatie in de gemeente Krimpenerwaard. Vooral de zoekgebieden binnen de Regionale Energie Strategie (RES 1.0) staan centraal. Op dit moment beperken we ons tot zonne-energie, terwijl wind-energie, waterstof en warmte buiten het gemeentelijk energiebedrijf vallen. Het gaat juist om projecten waar grote investeerders klaarstaan om grote winsten te behalen. Het CDA vindt het belangrijk om proactief te handelen en niet af te wachten. Als gemeente moeten we ervoor zorgen dat de gemeenschap actief meeprofiteert van de energietransitie en niet alleen de lasten draagt, zoals veranderende uitzichten en hoge energieprijzen.

Om deze reden richten de volgende vragen zich specifiek op verschillende aspecten van een gemeentelijk energiebedrijf en de bijdrage ervan aan de lokale energietransitie:

• In welke RES-zoekgebieden binnen onze gemeente zijn er geschikte mogelijkheden voor een project van een gemeentelijk energiebedrijf of andere invulling, zodat we concreet kunnen waarborgen dat onze inwoners actief kunnen profiteren van de voordelen van de energietransitie?
  • Indien nodig, hoe kunnen we de RES 1.0 bijsturen en heroverwegen (bij de herijking, maar ook in het opstellen van het uitnodigingskader Zon op Land) om ervoor te zorgen dat dit wel het geval zal zijn?

Door deze gerichte focus kunnen we specifieke vragen stellen en concrete inzichten verkrijgen om weloverwogen beslissingen te nemen. Zo kunnen we de onderzoeksresultaten direct toepassen op onze lokale situatie en de juiste stappen zetten.

Bas Belder, raadslid CDA Krimpenerwaard

Reageren? Graag! Mail: [email protected]

1Bron: Haarlemmermeer roeit tegen stroom in met oprichting duurzaam energiebedrijf. (2013, 13 februari). FD.nl. https://fd.nl/frontpage/selections-energie/energiepartners/selections-energeia/26021/haarlemmermeer-roeit-tegen-stroom-in-met-oprichting-duurzaam-energiebedrijf