25 januari 2023

Kleine windmolens: aan de slag met een langgekoesterde wens

Windmolens voor agrariërs is een langgekoesterde wens voor CDA, juist omdat de behoefte zo leeft bij agrariërs. Dit onderwerp heeft bijzondere aandacht gekregen in ons verkiezingsprogramma en campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Deze windmolens kunnen bovendien niet alleen interessant zijn voor boeren, maar ook voor bedrijven, particulieren en sportverenigingen in onze gemeente. CDA is blij dat er een concept-beleidsstuk voorligt en ziet nog een aantal verbeteringen.

Voorop staat dat een energiemix van wind en zon belangrijk is in de transitieopgave. Net zoals de zon en de wind elkaar aanvullen in ons landschap, is het belangrijk dat we ook onze energiebronnen op een gelijkaardige manier aanvullen. De zon schijnt niet altijd, het waait niet altijd, maar beiden relatief veel en op verschillende momenten. Dit biedt ons een mooie kans om schone energie op te wekken en lokaal te gebruiken.

Momenteel staat er al een windmolen in Ouderkerk aan den IJssel, maar het is belangrijk om dit beleid in onze hele gemeente gelijk te trekken. We moeten denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden wat betreft vergunningverlening. Korte termijnen willen we allemaal en we zien dit beleid als een concreet voorbeeld om daar ook wat aan te verbeteren. Sowieso wil CDA in lijn zijn met de Omgevingswet, die - hoe lang dat ook nog mag duren - alvast vooruitgaat met het 'ja, mits' principe in plaats van 'nee, tenzij'.

De manier waarop de CDA-fractie dit beleidsstuk leest, lijkt wat ons betreft nog te veel op het ‘nee, tenzij’ principe.

Het concept-beleidsstuk stelt:
- Het verdient de voorkeur om in de eigen energiebehoefte te voorzien door middel vanzonnepanelen op het dak. Als de wens bestaat om de energie voor eigen gebruik op te
wekken door het plaatsen van een windmolen dan dient eerst aangetoond te worden dat zonnepanelen op het dak niet voorzien in de eigen energiebehoefte cq. niet mogelijk zijn. Uitgangspunt hierbij is dus ‘zon op dak eerst’;

- De windmolen mag alleen voorzien in de eigen energiebehoefte en levert dus in beginsel niet terug aan het net.

De ‘dus’ begrijpt CDA Krimpenerwaard niet. Het lijkt ons geen zaak en taak van onze gemeente om te toetsen of er teruggeleverd mag worden. CDA vindt dat dit een zaak is van netbeheerder en initiatiefnemer. Terugleveren om het terugleveren (de euro’s) tijdens piektijd van opwekking (denk aan een onbewolkte dag met windkracht 5) op het net zal, in een gezonde economie, nooit rendabel worden. Energiecontracten zijn tegenwoordig zelfs zo flexibel, dat je in zo’n geval moet betalen om terug te leveren. Op andere momenten kan de energie prima bruikbaar zijn voor de bewoners in de buurt. CDA ontkent niet het probleem van een energienet dat niet bestand is voor de toekomst.

Een initiatiefnemer moet dan andere oplossingen zoeken. Maar een thuisaccu bijvoorbeeld is als een emmer, die al snel vol zit en vaak leeg is als je het nodig hebt. Als we écht doelstellingen op het gebied van schone energie willen halen, moeten we zien te voorkomen dat initiatieven strandden op restrictief opgeschreven beleid. Een combinatie van zonnepanelen op dak en windmolen(s) is dan ook niet slechts ‘bespreekbaar’ (zoals het beleid verwoord) om de optimale opwek te genereren, maar wenselijk. Om de genoemde redenen van de energiemix die zo belangrijk is voor een meer constante factor in de opwekking van schone energie.

We kunnen en moeten onze agrariers, bedrijven en particulieren er ook op vertrouwen dat zij de kleine windmolen alleen gebruiken om energie op te wekken waar ze zelf iets aan hebben. Dit soort vertrouwen tussen overheid en inwoner is de basis voor het opbouwen van vertrouwen wat de burger is kwijtgeraakt. Of, zoals de Staat van Uitvoering vorige week publiceerde: "Het herstel van het vertrouwen van burgers in overheid kan ook worden bereikt door goed beleid. Er is een betere samenwerking nodig tussen politiek, beleid en uitvoering om het vertrouwen van burgers te verbeteren. Als politiek, beleid en uitvoering eerder en beter samenwerken, zal de publieke dienstverlening duidelijker zijn voor burgers en ondernemers en zullen zij minder vastlopen in het systeem. Hierdoor zal het vertrouwen in de overheid hersteld worden."

Een concrete oproep haalt CDA er verder uit voor de politiek: laat de verantwoordingsplicht achteraf plaatsmaken voor een open gesprek over hoe de uitvoeringspraktijk beter of anders moet. Daarom stelt het CDA ook voor om in de loop van dit kalenderjaar te kijken naar de uitvoering van dit beleid en dit ook eens in een overleg te evalueren. Wat gaat goed en wat kan beter, is een belangrijke vraag die we pas echt kunnen beantwoorden wanneer beleid ten uitvoer wordt gebracht.

Om samenvattend af te ronden: laten we goede wil blijven tonen om deze windmolens een plaats te geven in onze gemeente. Wat CDA betreft is het de hoogste tijd om met de wind in de rug aan de slag te gaan.