28 november 2018

MIRT-verkenning naar oeververbinding

In de afgelopen jaren is - vooruitlopende op opname in de Rijksbegroting - door Rotterdam een verkenning uitgevoerd naar mogelijkheden om de doorstroming van het verkeer op o.a. de A16 te verbeteren. Met name de Brienenoordbrug is een steeds groter knelpunt. Maar de verbindingsweg tussen de Krimpenerwaard en Rotterdam via de Algerabrug is zeker zo'n groot knelpunt. Voor ondernemers en werknemers worden deze knelpunten steeds hinderlijker. En met het groeiend aantal mensen dat in de Randstad woont en werkt, zal de hinder de komende jaren steeds verder toenemen. Hoog tijd dat er iets gaat gebeuren. Op vrijdag 23 november bracht het ministerie naar buiten dat de minister geld wil steken in oplossingen voor deze problematiek. Dat is positief; het ziet er naar uit dat er een formele verkenning gestart kan worden in het kader van het Meerjarenplan Ruimte en Transport (het MIRT). Dat moet echter nog wel opgenomen worden in de rijksbegroting!

Vanuit de Krimpenerwaard terugkijkend, is dit proces altijd onder de radar gebleven. De tot heden uitgevoerde verkenning (een zogenoemde pre-verkenning) was te lang bij ons onbekend. Toen de Raad hierover werd bijgepraat werd aan de Raad ook direct voorgesteld om een extra duit in het zakje te doen: 10.000 woningen / 200 ha verstedelijking extra op ons grondgebied. Er was immers ook behoefte aan verstedelijking... In de ogen van CDA Krimpenerwaard was die extra duit in het zakje ontijdig, onnodig en ongepast. Ontijdig omdat het uit de lucht kwam vallen en zulke belangrijke beslissingen nooit over één nacht ijs genomen mogen worden; dat zou volkomen tegen de geest van de nieuwe Omgevingswet ingaan. Onnodig omdat het pre-verkenningsrapport er geen aanleiding toe gaf en ongepast omdat het geen enkel logisch doel dient in relatie tot het oplossen van het fileprobleem; het zou immers juist weer meer files opleveren. Bovendien: voor wie gaan we die verstedelijking realiseren?? Hebben de inwoners van de Krimpenerwaard daar behoefte aan? Het antwoord op die laatste vraag ligt opgesloten in de woonvisie die de gemeente Krimpenerwaard heeft vastgesteld: de behoefte aan woningen is becijferd op 3.000 stuks; dit om te voorzien in de woonbehoefte én om de leefbaarheid van de kernen te ondersteunen. En let wel: dat is al uitdaging genoeg! Voor degenen die de discussies over het AZS-terrein in Schoonhoven hebben gevolgd: daar worden ca 30 woningen gebouwd; 3000 woningen realiseren betreft dus zo'n 100 van dat soort plannen! Kortom, er werd een onwerkelijke en onnodige discussie gevoerd over verstedelijking; een discussie die afleidt waarover het echt ging: gaan we deelnemen aan een verkenning naar de oplossing van de bereikbaarheid?

Vooruitblikkend op die verkenning, constateren we dat dit ook al uitdaging genoeg is! Een extra oeververbinding wordt immers aangelegd om de doorstroming op het landelijke wegennet te verbeteren en niet alleen om de file vanuit de Krimpenerwaard over de Algerabrug op te lossen. Op 21 november organiseerde CDA Krimpenerwaard samen met CDA Krimpen aan den IJssel en de voorzitter van Krimpenerwaard Onderneemt een gesprek met twee Tweede Kamerleden van het CDA. Een zinvol gesprek waarin we pleiten voor de oeververbinding die ook de Algera-problematiek zou oplossen. Ook ruimte voor woningbouw nabij de kernen kwam aan de orde, maar geen "Vinex-wijk" aan de rand van de gemeente. De voorzitter van Krimpenerwaard Onderneemt wist loepzuiver aan te geven dat de oplossing van de Algeracorridor ook zou betekenen dat het verkeer op o.a. het Kralingseplein zou blijven doorstromen en dat dat ook een grote positieve uitwerking op de Brienenoordbrug zou hebben. Alle reden dus voor de realisatie van een extra oeververbinding Ridderkerk naar de Krimpenerwaard (Oost-Oost op afbeelding). Daar hoef je zeker geen grote woonwijk aan te koppelen aan de rand van Krimpen aan den IJssel. De discussies over woonruimte en over bereikbaarheid kunnen we dus beiden gelijkwaardig voeren.

Maar welke mogelijkheden zijn er dan tijdens de komende MIRT-verkenning nog te onderzoeken en wat voor wensen en eisen dienen we als Krimpenerwaard nog in te brengen?

Aan het einde van de verkenning dienen uitkomsten te zijn op de volgende zaken:

1. Een brug of een tunnel?

2. Een verbinding met 2 maal 1 of 2 maal 2 rijstroken?

3. Realiseer je auto-verbindingen alleen of zet je ook zwaar in op OV en snelfietsverbinding?

4. Hoe voorkom je dat de N210 volkomen vastloopt?

5. Hoe pas je de nieuwe weg in, in het landschap?

Het vinden van antwoorden op al deze vragen, vergt veel overleg met betrokken partijen en omwonenden. Per saldo zullen de kosten en de opbrengsten met elkaar in balans gebracht moeten worden. Hier gaan nog veel tijd van overleg en onderzoek over heen. Maar het is goed om dit nu voortvarend en in gezamenlijkheid met alle betrokken te gaan onderzoeken!

En als ik het nu - nog zonder verkenning - zelf zou mogen zeggen?

1. Een brug (hoewel ik liever een tunnel zou hebben, maar ik denk dat die echt te duur is)

2. 2 maal 1 rijstrook met aan beide kanten een vrij liggende busbaan en een fietspad.

3. Dus nadrukkelijk ook inzetten op OV en fiets!

4. Verdubbeling van de N210 tot aan de (turbo)rotonde in Bergambacht.

5. Inpassing in het landschap door te kiezen voor natuurlijke geluidsafscherming en bermbegroeiing, zo veel mogelijk in combinatie met een verdiepte ligging van de weg.

Maar het meest belangrijk in deze is dat het een open proces wordt waarin allerlei opties ingebracht en besproken kunnen worden. En dan ruil ik bovenstaande graag in voor een betere optie!

Kees Larooij
raadslid CDA Krimpenerwaard