25 november 2017

Natuur? Die kun je toch helemaal niet aanleggen?!

Ons raadslid Kees Larooij is de laatste tijd veel in gesprek geweest met agrariërs in het zogenoemde 'Veenweiden'-gebied, waarbij het plan is om 2250 hectare natuur te realiseren: een gebied dat groter is dan de stad Gouda. Kees schreef er een blog over.

Lees hier de blog 'Natuur? Die kun je toch helemaal niet aanleggen?!'

Geen zin om de hele blog te lezen? Dan is hieronder een korte samenvatting te vinden.

Meerjarige beheerafspraken Veenweidenprogramma randvoorwaarde!

CDA sprak met direct betrokkenen in het gebied waar ingevolge het plan "Gebiedsontwikkeling Veenweiden" natuur moet worden gerealiseerd en wil dingen snel anders geregeld zien. Zie ook de bijgevoegde blog.CDA wil ten allen tijden voorkomen dat er een gebied, groter dan de stad Gouda, projectmatig wordt veranderd in "natuur" zonder dat het langjarige beheer van dit gebied duurzaam is geregeld. Dit zou in de ogen van het CDA kunnen leiden tot verloedering van het gebied of ongebreidelde toename van de beheerkosten.CDA wil de aanpak voortvarend richten op "natuurboeren" met voldoende eigen verdiencapaciteit en kwam tot de volgende aanbevelingen:

1. Ga respectvol om met de agrariërs die het gebied met liefde hebben gemaakt tot wat het nu is;
2. Waarborg dat er straks een goed beheerd gebied overblijft;
3. Ga ook respectvol om met het land dat de afgelopen honderden jaren is geworden tot wat het nu is: slootkanten afschuinen is ok, maar niet het afplaggen van hele stukken weiland.

Uitgewerkt in een top 10:
1: Onze (huidige) agrariërs intensiever betrekken. Diverse boeren willen graag meewerken maar "zelfrealisatie" moet betere kansen krijgen;
2: Agrariërs sneller duidelijkheid bieden: of hun boterham kunnen blijven verdienen in het gebied óf eerlijk uitgekocht worden zodat dit buiten het gebied kan;
3: Waarborgen langjarig beheer van de gronden; voorkom verwildering op termijn;
4: Gronden zo veel mogelijk in eigendom van agrariërs; het zijn ondernemers; geen parkwachters;
5: Focus op goed beheer van het natuurgebied en kansen voor een goede boterham natuurboer;
6: Niet afplaggen maar slim omgaan met polderpeil; afplaggen legt veen bloot en verwoest voor altijd de bodem;
7: Per gebied kiezen wat belangrijker is: natuur (rust vereist) of recreatie;
8: Per gebied de totale "natuurcirkel" in evenwicht houden: Voedsel (ook in de bodem), water, dierenwelzijn etc.;
9: Natuur moet tijd en aandacht hebben om zich te kunnen ontwikkelen; dat kan niet in enkele jaren, maar vereist een langjarige beheerste aanpak;
10: Stel - zeker de komende jaren - een Beheer-Contact-Groep aan waarin straks betrokken boeren, deskundigen en overheden zitting hebben zodat goede en snelle contacten gewaarborgd zijn.