27 september 2023

Onder de Pannen in Krimpenerwaard?

Het CDA Krimpenerwaard heeft tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering op 19 september 2023 haar steun uitgesproken voor een motie die oproept tot een onderzoek naar de implementatie van het ‘Onder de Pannen’ initiatief in onze gemeente. De motie behaalde een nipte meerderheid in de Raad, wat het belang onderstreept van een zorgvuldige analyse en bespreking van dit vraagstuk binnen onze gemeenschap.

‘Onder de Pannen’ is een landelijk initiatief dat een creatieve oplossing biedt aan mensen die tijdelijk zonder woning zitten door onvoorziene omstandigheden zoals een scheiding of faillissement. Dit initiatief stelt hen in staat om voor een periode van maximaal één jaar bij een dorpsgenoot in te trekken die een extra kamer beschikbaar heeft, zonder financiële nadelen voor de verhuurder. Het is reeds met succes toegepast in diverse (stedelijke) gemeenten, waaronder Eindhoven, Zwolle, Utrecht, Breda, Amsterdam, en Haarlem.

Het CDA Krimpenerwaard heeft voor de motie gestemd om een grondig onderzoek te initiëren naar de potentiële toepasbaarheid en impact van ‘Onder de Pannen’ in Krimpenerwaard. We willen benadrukken dat onze steun voor deze motie niet automatisch betekent dat we instemmen met het invoeren van ‘Onder de Pannen’ zelf. Onze goedkeuring is vooral een pleidooi voor meer informatie en begrip over hoe dit initiatief zou functioneren binnen de specifieke context van onze gemeente.

“Met beperkte informatie over de praktische implementatie van ‘Onder de Pannen’ in Krimpenerwaard is een grondig onderzoek essentieel om de haalbaarheid en impact van dit initiatief in onze gemeente te begrijpen”, zei raadslid Bas Belder als stemverklaring in de raadsvergadering.

Vanuit ons christendemocratisch gedachtegoed is het van belang dat iedere inwoner toegang heeft tot een waardige woonsituatie. Daarnaast dragen we als gemeenschap samen de verantwoordelijkheid om voor elkaar te zorgen. Maar besluiten hierover moeten weloverwogen en goed geïnformeerd zijn.

Het aankomende onderzoek zal meer duidelijkheid verschaffen over de voor- en nadelen van ‘Onder de Pannen’ in Krimpenerwaard, en hoe dit initiatief kan bijdragen aan het verminderen van tijdelijke woningnood onder onze inwoners.

Het CDA Krimpenerwaard kijkt uit naar de resultaten van het onderzoek en zal deze nauwkeurig bestuderen om te bepalen of en hoe ‘Onder de Pannen’ een constructieve rol kan spelen binnen onze lokale woonstrategie.

Voor meer informatie over het ‘Onder de Pannen’ initiatief, bezoek www.onderdepannen.nl. Voor vragen over de positie van het CDA Krimpenerwaard in deze kwestie, neem contact op via: [email protected].