01 juli 2015

Oproep aan collega-politici om Eneco te steunen

Vandaag ontvingen wij als Raads- en Commissieleden van de burgemeester een bericht over de positie van Eneco.

Wat is er aan de hand? Het Rijk wil alle Nederlandse Energiebedrijven gedwongen splitsen in ​een apart netwerk-bedrijf en een leveringsbedrijf. Eneco vindt dat zeer ongewenst omdat het hun positie ten opzichte van buitenlandse energiebedrijven erg verzwakt. In Nederland moeten buitenlandse energiebedrijven "huur" betalen voor het gebruik van het kabelnetwerk om hun stroom aan ons als klanten te leveren. Dat is ook zo als Nederlandse Energiebedrijven in het buitenland willen leveren. Buitenlandse energiebedrijven zijn in hun eigen land ook zowel netbeheerder als leverancier en kunnen dus daar gewoon stroom leveren via hun eigen netwerk. Als we in Nederland het braafste jongetje in de Europese klas zijn, dan is dat dus nadelig voor onze eigen energiebedrijven.

Vandaag riep ik met onderstaande bericht aan al mijn collega's, hen op om zich op dit onderwerp te bezinnen:

Als niet-aandeelhouder, maar wel betrokken burger permitteer ik me een inhoudelijke reactie: Ik ben het met het door Eneco gestelde eens. Hier moeten we niet anders reageren dan dat dat in de rest van Europa gaat! Niet splitsen dus. Zeker in een tijd van steeds groter wordende afhankelijkheid van ICT en daarmee dus van stabiele energievoorziening, moeten we als land onze "eigen" energiebedrijven niet onnodig verzwakken.

Het doet me ook een beetje terugdenken aan 1996 toen NS gedwongen werd gesplitst in een "netwerkbedrijf" (ProRail) en een "leverantiebedrijf" (NS). Het heeft de ontwikkeling in de spoorbranche zeer gehinderd. En elk jaar komen er wel weer (Kamer)vragen of er niet gefuseerd moet worden…. En let wel: bijvoorbeeld Deutsche Bahn en de Franse SNCF zijn nooit (anders dan op papier) gesplitst.

Het lijkt me handig  om te leren van het verleden.

Kortom: dit gemeentelijke lid van de politiek heeft zijn mening wel klaar… Ik roep ook u op om zich op dit onderwerp te beraden en - voor zover van toepassing - met uw provinciale en landelijke collega's contact te leggen.

Met vriendelijke groet!

Kees Larooij

Raadslid gemeente Krimpenerwaard (CDA)

www.tklarooij.nl