03 september 2018

Rondje langs de welzijnsstichtingen

Het zomerreces van de gemeenteraad is ten einde. Het was een periode om even tot rust te komen. 'Reces' betekent niet dat we als raadsleden de hele tijd stilzitten of op vakantie zijn, er zijn alleen geen commissie- of raadsvergaderingen ingepland. Deze vergaderloze periode heb ik zelf ingevuld door o.a. langs te gaan bij de drie welzijnsstichtingen in de Krimpenerwaard.

Twee jaar geleden klopten de drie welzijnsstichtingen (SWOS, SWOB/V en St. WON) gezamenlijk al aan bij de gemeente voor een extra financiële injectie. Het lukte ze niet om van de gemeentelijke subsidie rond te komen. Het CDA diende toen een motie in zodat de welzijnsstichtingen voortaan meerjarige subsidies aan kunnen vragen: zo hoeven ze niet ieder jaar opnieuw een aanvraag te schrijven en kan de continuïteit van activiteiten en diensten meer worden gegarandeerd. Vlak voor het zomerreces ontvingen we van de WON en de SWOS hun jaarverslag. Beide gaven aan dat het water hun opnieuw financieel tot de lippen stond, de situatie bij de SWOB/V bleek niet veel anders te zijn. Tijd dus voor een gesprek met alle drie de welzijnsorganisaties.

Wat doen de welzijnsstichtingen? - De welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 650(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.

In de gesprekken die ik, samen met mijn CDA-collega Hans Verkerk, heb gevoerd kwamen met name drie zaken naar voren: (1) de financiële situatie, (2) een mogelijke fusie tot één welzijnsstichting en (3) een integrale toegang Sociaal Domein.

(1) Financiële situatie
Alle drie de organisaties hebben voor 2019 een fors hogere subsidie aangevraagd dan vorig jaar. De taken en diensten nemen toe - en de verwachting is dat dit nog verder zal toenemen - en de huisvestings- en personeelskosten stijgen. In de afgelopen jaren was de aangevraagde subsidie niet toereikend en de verwachting is dat het dit jaar ook niet toereikend zal zijn. Dit vanwege het subsidieplafond dat is vastgesteld. De afgelopen jaren hebben de welzijnsstichtingen dan ook ingeteerd op hun eigen vermogen, maar de grens daarvan is bereikt. In het gesprek met de SWOS kwam zelfs naar voren dat als het subsidiebedrag hetzelfde zal zijn als voorgaande jaren, ze aan het einde van dit jaar technisch failliet zijn. Het CDA vindt het onwenselijk dat de welzijnsstichtingen in onnodige financiële problemen komen. Een samenleving zonder deze belangrijke stichtingen met maar liefst 650(!) vrijwilligers is wat ons betreft ondenkbaar en iets wat we moeten koesteren. Goed om te beseffen dat deze stichtingen veel taken van de gemeente uitvoeren, iets waar we als gemeente veel meer geld aan kwijt zouden zijn als we het allemaal zelf moeten doen. Uiteraard, we zijn als gemeente geen gratis pinautomaat, maar er zit een grens aan bezuinigingen en vasthouden aan het subsidieplafond. We hebben als CDA-fractie dan ook vragen gesteld met het verzoek om in gesprek te gaan met de welzijnsstichtingen en tot een verhoogde subsidie te komen voor het komende jaar.

Schriftelijke vragen Financiële situatie

(2) Haalbaarheidsonderzoek mogelijke fusie
Het is bekend dat er - al jaren - verkennende gesprekken zijn tussen de drie stichtingen voor een mogelijke fusie of verregaande samenwerking. Tijdens de gesprekken die we hebben gevoerd kwam dit dus ook ter sprake. Hieruit bleek dat het college inmiddels een extern bureau de opdracht heeft gegeven voor een haalbaarheidsonderzoek naar een mogelijke fusie. De welzijnsorganisaties zijn onafhankelijke stichtingen en we vinden het opmerkelijk dat de opdracht aan het externe bureau niet gezamenlijk is gegeven, maar door het college zelf is geïnitieerd. We vinden het jammer dat de wethouder de gemeenteraad hier niet van op de hoogte heeft gesteld.

Binnen de welzijnsstichtingen wordt verschillend gedacht over een mogelijke fusie: van voorstanders, twijfelaars tot tegenstanders. We hopen als CDA dan ook dat alle kanten in dit onderzoek worden meegenomen, waaronder de onderdelen als 'eigenheid' en 'identiteit'. Daarnaast zijn we benieuwd of alleen een fusie wordt onderzocht, of dat ook andere mogelijke vormen van samenwerking onderdeel zijn van de onderzoeksopdracht. We hebben als CDA-fractie vragen hierover gesteld aan het college.

Schriftelijke vragen Haalbaarheidsonderzoek mogelijke fusie

(3) Integrale toegang Sociaal Domein
Een derde onderwerp van gesprek was de integrale toegang van het sociale domein die door het college wordt beoogd: één centraal toegangsloket voor alle hulpvragen. Zoveel gemeentes, zoveel mogelijke manieren om dit in te vullen. Er bestaat niet één integrale werkwijze en elke gemeente pakt het anders aan. Als deze integrale toegang er daadwerkelijk komt, betekent dit een forse verandering in de werkwijze en uitvoering van het sociale domein. Iets waar we als CDA niet op voorhand tegen zijn, al willen we als CDA graag meer informatie hierover van de wethouder. Door middel van schriftelijke vragen hopen we dan ook meer duidelijkheid te krijgen.

Schriftelijke vragen Integrale toegang SD

Kortom, het waren boeiende gesprekken die stof tot nadenken gaf, maar vooral ook veel vragen opriep. Vragen die binnenkort hopelijk meer beantwoord zijn. We houden u op de hoogte!

Irma Bultman
raadslid CDA Krimpenerwaard