03 juni 2021

Stedenbouwkundig plan Bolderkade vastgesteld

Een stedenbouwkundig plan is een tekening van de gewenste inrichting van een gebied waarop alle elementen die ruimte vragen (kavels, groen, wegen, parkeerplaatsen, water) zijn weergegeven. De gemeenteraad heeft de gewenste inrichting voor het plan Bolderkade in Ouderkerk aan den IJssel 1 juni vastgesteld. Er zijn 42 appartementen voorzien.

Ook het CDA heeft voorgestemd, met twee bedenkingen. Zo moeten direct omwonenden worden betrokken bij het vervolg en moeten ze via de wettelijke planschaderegeling compensatie krijgen als door de plannen de waarde van hun woning daalt. De tweede bedenking van het CDA gaat over de eerdere pogingen om het terrein (een zelling) te ontdoen van bodemverontreinigingen die in het verleden zijn ontstaan bij demping van het stukje rivier. Een betrouwbare overheid moet immers zorgen dat bij nieuwbouwplannen de eigenaren op schone grond kunnen wonen. Een toekomstige Vereniging van Eigenaren van de woningen mag niet failliet gaan op een dure bodemsanering.

Daarom wordt de komende tijd nauwlettend in de gaten gehouden of de vervuiling niet opnieuw de kop opsteekt. Pas daarna worden verdere stappen genomen tot realisatie van de bouw en dat kan nog wel een paar jaar duren.

Onze fractie houdt de vinger aan de pols. Maar als het, met respect voor de directe omgeving en verantwoord mogelijk is om de woningen te bouwen, dan is het wel een prachtige locatie.