11 maart 2018

Terugblik debat duurzaamheid

Gisteren mocht ik namens CDA-Krimpenerwaard deelnemen aan het Waardstroom-debat over de energietransitie.

Namens CDA-Krimpenerwaard heb ik gepleit voor: minder energie gebruiken en veel meer duurzame energie opwekken. Dat vergt aanpassingen in wonen, transport, materiaalgebruik en werken. Daarbij heb ik gepleit voor ruimte voor burgerinitiatieven. En ook voor ondersteuning daarvan. Waardstroom probeert al jaren om te komen tot verwezenlijking van zulke initiatieven waarbij burgers een coöperatie vormen en samen met elkaar en ook voor elkaar, energie opwekken; daar ook aan verdienen.

CDA gelooft in een samenleving waarin burgers verantwoordelijkheid nemen in en voor hun eigen leefomgeving, dus echt op lokaal niveau. Daarbij past een open houding van de overheid met zo min mogelijk beperkingen!

Natuurlijk moet je als gemeente zelf ook leiderschap tonen; ik heb drie dingen genoemd:
(1) het goede voorbeeld geven door de eigen gebouwen aan te passen tot energie neutrale gebouwen;
(2) het energieverbruik van de straatverlichting sterk reduceren door om te bouwen in LED en
(3) te zorgen dat er voldoende laadpalen zijn als over een aantal jaren steeds meer mensen elektrische auto's gaan rijden.

Maar boven alles is het noodzakelijk dat we de samenleving de ruimte te geven die het nodig heeft om eigen initiatieven op het gebied van duurzame energie te ontplooien. Als gemeente moeten we niet bevoogdend boven initiatief nemende burgers gaan staan maar naast hen en hen echt faciliteren om tot goede uitgewerkte plannen te komen. Als overheid alleen krijg je de noodzakelijke energietransitie namelijk echt niet voor elkaar! En in het belang van onze (klein)kinderen moet er echt wel iets gebeuren!

Nederland heeft zich net als alle andere landen verplicht om van de huidige verbrandingsenergie (gas, kolen, hout, benzine, olie) af te stappen en te zorgen dat in 2050 al ons energieverbruik duurzaam opgewekt is. Dat is een opgave van formaat!Wereldwijde zorgen over het klimaat liggen hieraan ten grondslag: als we wereldwijd door blijven gaan zoals we nu bezig zijn, dan wordt het klimaat steeds grilliger: enorme stormen, heftige plasregens, bittere kou en verzengende hitte; daar is ons land niet tegen bestand. En ons daartegen wapenen zou vele, vele miljarden kosten: dijkverzwaringen, woningaanpassingen, rioolversterking, noem maar op.

Een deel van de avond werd gediscussieerd over de wel of niet aanwezige noodzaak om te komen tot windmolens in de Krimpenerwaard. Tegenstanders brachten naar voren dat die horizonvervuilend zijn en dat het geluid en schaduw hinderlijk zijn. Voorstanders brachten naar voren dat windmolens veel efficiënter zijn dan weiden vol zonnepanelen en dat er best plaatsen zijn te vinden waar ze wel passen. Als we burgers maar de kans geven om zelf met voorstellen te komen.

Tegenstanders merken op dat die windmolens wel moeten, maar dan gewoon op de Noordzee, waar ze ook meer draaien omdat de wind niet wordt gehinderd; ze zouden wel tot 15% meer energie opleveren... Toen mensen uit de zaal naar voren brachten dat windmolens op zee 50% duurder zijn plus dat ons stuk Noordzee te klein is voor alle benodigde windmolens, werd daar niet op ingegaan.

Tja... zo kun je grote megalomane discussies blijven voeren. Wat het CDA Krimpenerwaard betreft is het echter nu tijd om eerst maar eens gewoon aan de slag gaan! Dicht bij huis en overzichtelijk: met het ondersteunen van een burgerinitiatief dat het Waard is om ondersteund te worden!Tot slot: een punt dat wel is aangeroerd, maar niet is uitgediept, betreft het vraagstuk van energieopslag. Een verbrandingsmotor kun je wat meer of minder "gas geven", maar bij wind en zon is dat een ander verhaal. Als de zon schijnt en je wekt energie op, dan heb je die energie naar alle waarschijnlijkheid niet allemaal nodig op dat moment. Opslaan dus. Onder andere Tesla is druk doende om daarvoor oplossingen te maken die op kleine schaal toepasbaar zijn. Een reden te meer om niet (alleen) te kiezen voor mega-energieparken, maar om het op de kleinere menselijk maat te zoeken: gewoon bij u om de hoek, zodat u er zelf direct ook iets aan kunt hebben.

Kees Larooij
raadslid Krimpenerwaard (CDA)