01 februari 2018

Terugblik raadsvergadering

In het kader van de aanstaande verkiezingen stond er een groot aantal punten op de agenda. Een klein beetje logisch is dat wel, een wethouder wil tenslotte zijn huiswerk wel graag gedaan hebben zo aan het einde van zijn wethouders periode.

Met betrekking tot de zogenaamde "bespreekstukken" is het goed om het volgende te melden:

Armoede aanpak kinderen
In een gezamenlijke motie van het CDA met de PvdA en Pro Krimpenerwaard heeft het college de opdracht gekregen om de armoede onder de kinderen te bestrijden en hierbij de recente aanbevelingen van de ombudsman nadrukkelijk te betrekken. 378.000 kinderen groeien in Nederland op in armoede, dit gaat de Krimpenerwaard zeker niet voorbij Een ruime meerderheid ondersteunde deze motie. De VGBK en VVD stemden tegen.

Verordening Leerlingenvervoer
Dit betreft een wettelijke taak van de gemeente waarvan de uitvoering in een verordening moet worden vastgelegd. Het CDA heeft voorgesteld om ook andere passende voorzieningen (denk aan bijvoorbeeld een elektrische fiets) te bekostigen onder de voorwaarde dat deze goedkoper zijn dan de standaardvoorziening zoals taxi- of busvervoer. Het college en de raad hebben dit voorstel overgenomen.

Algemene Plaatselijke Verordening
In het voorstel van het college is er vooral sprake van een reductie van het aantal regels. Principiële discussie en/of besluitvorming over bijvoorbeeld de horeca sluitingstijden wenste de huidige coalitie partijen niet te voeren. Daar hebben wij wel beeld bij gegeven dat de VVD en VGBK inmiddels hun verkiezingsprogramma, op dit punt, volledig in overeenstemming hebben gebracht met ons eerdere amendement hierop, inhoudende dat onze gemeente zich gewoon aansluit bij het landelijk beleid. Dit betekent dat de horeca bezoeker na 01.00 uur niet meer het café in kan en uiterlijk 5 uur het café gesloten dient te zijn. Dit voorkomt overlast, is in lijn met het dringende advies van de politie en voldoet ook aan een individuele behoefte om wat langer in de horeca gelegenheid te blijven.Op voorstel van de VGBK mag er niet meer na zonsondergang op oudejaarsavond carbid worden afgeschoten. Het CDA heeft tegen dit voorstel gestemd, mede gegeven het feit dat voor het carbid schieten al een specifieke vergunning moet worden aangevraagd en dat er bijvoorbeeld in Lageweg en in Lekkerkerk al een jarenlange traditie aanwezig is om ook na zonsondergang op oudejaarsavond Carbid te schieten. Een beetje jammer deze actie van het VGBK.

Adaptieve Landbouw
Dit betreft een voorstel om een proeftuin Krimpenerwaard in te richten en hiervoor een forse bijdrage van 2,2 miljoen Euro te reserveren. De proeftuin is bedoeld om te onderzoeken op welke wijze onze agrariërs kunnen inhaken op innovatieve ontwikkelingen. Dat innovaties noodzakelijk zijn is wat het CDA betreft duidelijk en dat de gemeente samen met landelijke overheid hier in gaat investeren is een goede zaak en het voorstel heeft daarom ook de ondersteuning van onze CDA fractie gekregen nadat een amendement van het CDA op het voorstel, om binnen een jaar met een voortgangsrapportage naar de raad terug te komen door het college werd overgenomen.

Snel internet in de Krimpenerwaard
Eindelijk is dit onderwerp door het college opgepakt en kan concreet gezocht worden naar de mogelijkheden om in het buitengebied snel internet te realiseren. Er moet wel eerst het een en ander worden onderzocht en aan de nieuwe raad en college is de opdracht om echt op dit onderwerp door te pakken. Eén van de eerste acties is een breed belangstellingsonderzoek onder inwoners en bedrijven.