20 april 2023

Terugblik raadsvergadering april

De afgelopen raadsvergadering heeft twee avonden in beslag genomen. Dinsdag 18 april stond vooral in het teken van een motie van Leefbaar Krimpenerwaard, waarbij er werd gedebatteerd over het starten van een procedure op grond van artikel 12 van het Wetboek van Strafvordering.

Deze motie was gerelateerd aan een onderzoek waaruit bleek dat er doelbewust schijnconstructies waren opgezet binnen de toenmalige gemeente Vlist, dus voor de herindeling. Het Openbaar Ministerie heeft echter besloten om het onderzoek stop te zetten, omdat er onvoldoende bewijs was. Het CDA vindt dat er maar weinig kans is bij een procedure op basis van artikel 12. CDA steunt liever het idee om pas weer aangifte te doen wanneer er nieuw bewijs beschikbaar is. Het college is het daarmee eens.

Woensdag 19 april stond de plaatsing van specifieke doelgroepen in onze gemeente centraal. Allereerst wij zelf als raad. Technische problemen deden ons uitwijken naar de 'noodraadzaal' in Ouderkerk aan den IJssel. Hier namen we twee belangrijke besluiten over onderdak in onze gemeente.

Duurzame opvang vluchtelingen
De CDA-fractie is voor gezamenlijke afspraken over duurzame opvang van vluchtelingen in de regio, maar benadrukt ook dat deze uitdaging niet de enige is in onze ruimtelijke vraagstukken. Er zal medewerking nodig zijn van hogere bestuurslagen, zowel financieel als wat ons als gemeente wordt toegestaan.

Maatwerkwoningen voor overlastveroorzakers
Verder zijn er criteria vastgesteld voor een locatie voor maatwerkwoningen voor inwoners uit onze gemeente die veel overlast veroorzaken. CDA ziet de noodzaak van deze woningen en vinden het belangrijk dat deze doelgroep meer rust krijgt en dat omwonenden minder overlast ervaren.