04 november 2023

Van woningsplitsing naar woningopdeling

Tijdens de raadsvergadering van 2 november zijn er op initiatief van CDA Krimpenerwaard enkele wijzigingen in het voorgestelde woonbeleid voor woningen in het buitengebied doorgevoerd.. Deze veranderingen zijn een reactie op de veranderende behoeften van onze gemeenschap en beogen een efficiënter gebruik van beschikbare woonruimte.

Een van de belangrijkste veranderingen is gericht op het versoepelen van de beleidsregels voor woningsplitsing. Een unaniem aangenomen amendement verruimt het voorgestelde idee van woningsplitsing naar woningopdeling. Dit betekent dat we nu meer dan één extra woning kunnen toestaan na de splitsing van een bestaande woning. Het doel is om het maximale potentieel van onze bestaande bouwvolumes te benutten, wat zorgt voor efficiënter ruimtegebruik en de uitbreiding van onze woonvoorraad.

Het CDA Krimpenerwaard ziet de groeiende vraag naar kleinere wooneenheden, vooral voor specifieke doelgroepen zoals alleenstaanden, jongeren en starters. Door meer flexibiliteit te bieden in de vorm van woningopdeling, zullen we beter in staat zijn om aan deze behoeften te voldoen.

Natuurlijk brengen deze wijzigingen enkele mogelijke neveneffecten met zich mee, zoals een toename van verkeer op lokale wegen, parkeerdruk en mogelijk extra belasting van de riolering en infrastructuur. Om deze zorgen aan te pakken, hebben we aanvullende regels opgesteld om ervoor te zorgen dat deze wijzigingen niet ten koste gaan van de ruimtelijke kwaliteit en de leefbaarheid in onze gemeente.

Het CDA Krimpenerwaard is verheugd over het brede draagvlak dat deze voorstellen in de raad hebben gekregen. Het toont aan dat we als gemeenschap gezamenlijk streven naar positieve veranderingen en een betere levenskwaliteit voor onze inwoners. We willen iedereen bedanken die betrokken was bij dit belangrijke proces.

Voor meer informatie over deze beleidsaanpassingen en de gevolgen ervan, staan we altijd open voor vragen en gesprekken. Samen werken we aan een nog betere toekomst in Krimpenerwaard.