02 december 2021

Verkiezingsprogramma 2022-2026

Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 11 november 2021 hebben de leden ons verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 vastgesteld. Het programma, met als titel Samen bouwen aan de Krimpenerwaard van morgen, geldt als fundament voor de raadsperiode van 2022-2026.

In de afgelopen periode heeft de coronacrisis veel van de samenleving gevraagd. Van onder meer ouders, leraren, zorgmedewerkers en (horeca)ondernemers. Van mensen van jong tot oud. Maar het heeft ons ook geleerd hoe belangrijk het is om er voor elkaar te zijn. Om zorg te dragen voor je naasten en de mensen om je heen. Dat betekent in de praktijk: samenwerken, zorgzaamheid, verantwoordelijkheid voor elkaar. Het heeft ons ook geleerd dat meer flexibiliteit in regels en protocollen mogelijk is en dat samenwerking als vanzelf op gang komt als we over de muren “van wat niet kan” heen kijken. Deze lessen zijn ook een oproep aan de politiek. Als we iets echt willen, dan moeten we op zoek naar wegen die ons daar naartoe brengen.

Voor het CDA Krimpenerwaard zijn het de vier christendemocratische kernwoorden die ons daarbij de weg wijzen.

- Solidariteit: We zien als samenleving en gemeente naar iedereen om. We zijn een schild voor de zwakken en verdelen de lasten evenredig.

- Gespreide verantwoordelijkheid: De politiek hoeft niet altijd alles zelf op te lossen, de oplossing ligt soms ook in de samenleving zelf. Denk hierbij aan verenigingen, kerken en het maatschappelijke middenveld.

- Publieke gerechtigheid: We doen recht aan de gelijkwaardigheid van mensen. We sluiten geen individuen of groepen mensen uit.

- Rentmeesterschap: Zijn we goede voorouders? We schuiven (financiële) problemen niet door naar toekomstige generaties. We kiezen voor duurzame oplossingen in plaats van korte termijnacties.

Het is aan de inwoners van de gemeente Krimpenerwaard om op 16 maart 2022 een keuze te maken welke richting de gemeente op moet. In dit verkiezingsprogramma staan onze plannen en ideeën voor de komende jaren met de gemeente Krimpenerwaard. Dit programma is geen handboek met oplossingen voor alle problemen. Het is een document met onze ambities voor de komende raadsperiode, het is samen bouwen aan de Krimpenerwaard van morgen.